وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
قلعه باستاني زيويه (سقز)
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 5614 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
قلعه باستانی زیویه به فاصله ۵۵ كیلومتری جنوب شرق شهرستان سقز در استان کردستان و در شمال روستایی موسوم به همین نام واقع شده است. قلعه زیویه یكی از قلعه های باستانی استان كردستان است كه در سال ۱۹۴۷ كشف شد.این قلعه بر روی تپه ای بنا شده كه بر نواحی پیرامون آن مشرف بوده و تسلط كامل داشته است كه امروزه از نظر گردشگری نیز چشم انداز بسیار زیبایی دارد.زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار هنری یكی از شاخص ترین مكان های دوره تاریخی محسوب می شود و احتمالاً مربوط به اقوام ماننایی است كه ۲۷۰۰ سال پیش می زیسته اند و محل حكومت آنها شمال غرب ایران بوده است.نخستین باری كه از «زیویه» نامی آورده شد در سالنامه آشوری مربوط به سارگن دوم است. وی به هنگام لشكركشی به سرزمین ماننا عنوان می كند كه پس از تسخیر پایتخت ماننایی ها یعنی ایزیرتر و شكست پادشاه آنها به نام «ایرانزو» ۲ قلعه مهم مركزی سرزمین ماننا بنام های زیپیه (ایزیپیه ازیپنا) و آرماثیت را متصرف شد كه اغلب نویسندگان و پژوهشگران را عقیده بر این است كه این زیپیه همین زیویه فعلی است و احتمال دارد كه محل قلعه آرماثیت نیز در روستای «قپلانتو» در ۵ كیلومتری زیویه باشد. در ضمن چنان كه می دانیم مسكن و مأوای ماننایی ها كه یكی از قبایل متحد با مادها بودند در جنوب دریاچه ارومیه و شمال كردستان فعلی بوده است.در این كه قلعه زیویه یك قلعه حكومتی مهم و قابل توجه بوده، شكی نیست و بیشتر محققان بر این عقیده استوارند؛ نویسندگان و باستان شناسان بسیاری درباره زیویه اظهار نظر كرده اند از جمله پرفسور گیرتنس محقق و باستانشناس فرانسوی، مؤلف كتاب «هنر ایران در دوره ماد و هخامنشی معتقد است كه این قلعه یك قلعه حكومتی بوده و گنجینه به دست آمده را دفینه ای می داند كه در كنار جسد یك پادشاه سكایی گذارده شده است.اهمیت، اعتبار و شهرت جهانی زیویه به زمانی برمی گردد كه در حوالی سال ۱۳۲۵ شمسی تعدادی از آثار آن در اثر بارندگی شدید و فرو ریختن قسمتی از خاك تپه به صورت اتفاقی كشف شد. به دنبال وقوع این امر و پیگیری های شخصی به نام «ایوب ربنو» مجوزی تحت عنوان حفاری تجاری در زیویه از سوی مقام ها صادر شد و این شخص در ۸ سال متوالی در حدود ۹۵ درصد از سطح تپه را كاوش كرد و آنچه از بقایای معماری قلعه در جوار اشیا و آثار به دست می آمد را تخریب كرد و با دستیاری و همكاری اعضای هیأت خویش توانست به غارت و چپاول آثار زیویه بپردازد و اكثر آثار گران بها و ارزنده این محوطه باستانی را به خارج از كشور انتقال دهد كه در حال حاضر زینت بخش بزرگترین و مهم ترین گالری ها و موزه های دنیا چون لوور در فرانسه، بریتانیا در انگلستان، رمیتاژ در لنینگراد و... است و تنها تعداد معدودی اشیا طلایی، نقره ای و سفالی در اختیار سازمان میراث فرهنگی كردستان قرار گرفته است.

قلعه باستانی زیویه


 

قلعه زیویه


 

قلعه سقز


 

قلعه


 

قلعه سقز


سقز

از نظر كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كردستان سفالینه های به دست آمده و دیگر آثار كشف شده از این قلعه باستانی نشان می دهد كه از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد تا اوایل دوره هخامنشی، زندگی در این قلعه وجود داشته و با به سلطنت رسیدن داریوش هخامنشی و تهاجم وی به سرزمین مادها زندگی در این قلعه به پایان رسیده است.




|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


سقز
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 5371 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
سقز اي مهد عزيز اي زادگاه پاك من                                                                                      

ارض اقدس اي مبارك سرزمين و خاك من

مسقط الراس من واسلاف رحمتناك من   

 منبع الهام اشعار من و ادراك من

مادر والاي من ، اي مولد بي آك من

مژده بادا نهالانت همه در جنب و جوش

 بهر حفظ آبرويت در فغانند و خروش

از سروشم دوش گويا اين پيام آمد به گوش

اي غيور فرزند من در راه فرهنگت بكوش

تا درخشان كوكبي باشي تو در افلاك من

نوجوانان در رهت اينك فداكارند و شاد

كسب دانش مي نمايند و هنر گيرند ياد

مي پرستند از دل و جان هر دبير و استاد

از خدا خواهم كه چشم بد از ايشان دور

دور باد چشم بد زين فرقه چالاك من

ملت فرهنگ خواهت پرچمي افراشتند

بهر استقلال فرهنگ قدم برداشتند

سود شخص را براهت زير پا بگذاشتند

خود غلط بود آنچه بدخواهان ما پنداشتند

هست دست ديگران در هستي و املاك من

اي گروه حاضر اندر انجمن ميدار گوش

اين سخن با فكر باز و هوش جمع از من نيوش

روز و شب در اعتلاي شهر و فرهنگت بكوش

جامه عزت بپوش و جام خوشبختي بنوش

مرهمي نه بر دل از هم جدا و چاك من

ميشنو اندر زمام ميهن و گفتار او

از زبان شاعر و از سوزش اشعار او       

از غرور ملي و از گزمي بازار او

از نواي بلبل گوينده ي اسرار او     

تاريخ سرايش اين شعر سال 1331 شمسي به مناسبت مستقل شدن فرهنگ سقز بوده.       



|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


پیشینه تاریخی شهر سقز
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4731 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

پیشینه تاریخی  

سقز یكی از شهرهای استان كردستان است كه در شمال غربی سنندج و در فاصله 198 كیلومتری آن واقع است و از شمال به بوكان و از غرب به بانه و از جنوب به منطقه تیلكو و از شرق به منطقه افشار منتهی میشود .

شهرستان سقز بر روی دو تپه طویل كه رودخانه سرپوشیده ولی خان از وسط آن می گذرد ، بنا شده است پستی و بلندیهای داخل شهر و مناظر و چشم انداز زیبای رودخانه سیمینه رود كه از كنار این شهر می گذرد جلوه بدیعی را به نمایش گذاشته است .



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


فرهنگ و هنر سقز
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 5068 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
نـقـاشـی و خـوشـنـویـسـی در سـقـز

خـوشـنـویـسـی در سـقـز سـابـقـه ای دیـریـنـه دارد و در قـدیـم هـر گـاه کـسـی پـای به حـجـره می نهـاد اول بـرای او سـرمـشـق تـهـیـه می کـردنـد تـا آداب و خـوشـنـویـسـی را یاد بگـیـرد امـا با نـقـاشـی مخالـفـت می کـردنـد در زمـیـنه خـوشـنـویـسـی قـدیـمی تـریـن سـنـد سـنگهـای گـورسـتـان بـزرگ سـقـز و گـنـبـد حکـام اردلان می باشـنـد که قـبـرسـتـان سـقـز مـدتـهـا پـیـش ویـران و سـنـگـهـای زیـبای مـزیـن به اشـعـار آن را در پـارک شـهـر بعـنـوان صـنـدلـی و نـیـمکـت بکـار بـردنـد از ایـن آثـار تـنهـا سـنگ مـقـبـره محـمـد سـلـطان اردلان حاکـم سـقـز بـر جای مـانـده که حـدود 170 سـال قـدمـت دارد و در حال حاضـر ایـن سـطـور در کـتـابـخانـه عـمـومی سـقـز نگـهـداری می شـود خانـواده هـای مـشـهـور خـوشـنـویـس سـقـز چـنانـچـه بحـث شـد عـبارتـنـد از مـلک الکـلامی ـ شـیـخ الاسـلامی و از ایـن خانـواده هـا خـطاطانـی چـون مـلک الکـلام مجـدی ـ امـیـرالکـتـاب ـ قاضـی احـمـد شـیـخ الاسـلامی و آقای حـسـن شـیـخ الاسـلامی ظـهـور کـرده انـد امـا در حال حاضـر خـوشـنـویـسـان مـشـهـور سـقـز که کـارهـای ذوقـی و تـابـلـوهـای هـنـری دارنـد عـبارتـنـد از حـسـن شـیـخ الاسـلامی ـ کـورش رضائـیان ـ محـمـد پـوریان ـ محـمـد عـزتـی ـ صـلاح الـدیـن عـزتـی ـ عـثـمـان چـوگـلـی ـ محـمـد مـلکـی ـ مـنـصـور مـظـهـر ـ جـمـیـل کـریـمـی ـ اقـبال تـیـفـوری و از نـقـاشـان مـشـهـور و نامی سـقـز فـیـض الله خان ناهـیـد ـ مـرحـوم عـبـدالله ناهـیـد ـ محـمـد ناهـیـد ـ ناصـر فـیـض الله بـیگـی ـ کـمـال طاطائـی ـ محـمـد مـلکـی ـ صـلاح عـزتـی ـ عـطا عــبـدمحـمـدی ـ رضا پـیامی ـ سـعـیـد مـولائـی ـ محـمـد سـبکـرو ـ محـسـن سـلـیـمـانـی ـ یـوسـف وثـوقـی و انـور اخـوان را می تـوان نامـبـرد که در ایـن مـیان مـرحـوم فـیـض الله خان ناهـیـد از حـیـث ایـنکـه کـشـاورز بـوده دور از تـحـصـیـلات مـنـظـم آثـارش در طـبـیـعـت و کـشـاورزی دور می زنـد قابـل تـوجـه اسـت بخـصـوص که در نجاری و نازک کـاری و مـوسـیـقـی نـیـز دسـت داشـت و پـسـرش اسـتـاد محـمـدخان ناهـیـد نـیـز عـلاوه بـر نـقـاشـی در مـوسـیـقـی و نازک کـاری و خـطاطـی روی دیـوار و خـوانـنـدگـی آهـنگـهـای زیـبای محـلـی شـهـره خاص و عـام اسـت و هـمـچـنـیـن اسـتـاد کـمـال طاطائـی در عـیـن ایـنکـه فـردی اسـت جـوان و فـرهـنگـی خالـق تـابـلـوهای بـدیـع و زیـبائـی اسـت که از حـیـث رنگ آمـیـزی و مـضـمـون او را از دیگـران مـمـتـاز می دارد جـدا از ایـن از جـمـله خـطاطان قـدیـمـی مـرحـوم سـهـام تـیکـانـتـپـه بـوده که از بـیگ زادگـان فـیـض الله بـیگـی بـوده و دارای خـط خـوش و آثـار ارزنـده ذوقـی در ایـن زمـیـنه اسـت و امـروزه تـابـلـوی خـطـی آنـمـرحـوم در اکـثـر خانه هـا و امـاکـن سـقـز مـوجـود اسـت در حال حاضـر با وجـود کـلاسـهـای مـتـعـدد خـوشـنـویـسـی از سـوی ارشـاد و سـازمـان تـبـلـیـغات اسـلامی و وجـود اسـتـاتـیـد فـن خـوشـبـخـتـانه هـنـر خـوش نـویـسـی و نـقـاشـی با اسـتـقـبال مـواجـه شـده و بـسـیاری از جـوانان به فـرا گـرفـتـن ایـن هـنـرهـای ظـریـف روی آورده انـد که شـامـل دخـتـران نـیـز می شـود و در زمـیـنه طـراحـی نـیـز بایـد از آقای صادق عـرفانـی نام بـبـرم که از هـنـرمـنـدان طـراح و با احـسـاس سـقـز در ایـن رشـته می باشـد.

در ایـن مـیان از اشـخاص فـهـیـم و آگـاه و با احـسـاسـی مـانـنـد رئـوف نادری ـ لـقـمـان کـریـمی ـ فـرخ فـیـض نـژاد ـ شـاهـرخ فـیـض نـژاد ـ سـعـیـد کـریـمی ـ عـثـمـان خاتـونـی و صـلاح مـنـوچـهـری نـبایـد غـافـل بـود بـیاری خـدا مـوفـق و سـرافـراز خـواهـنـد بـود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شهرستان سقزدر یک نگاه اجمالی
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4644 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

سقز

وجه تسمیه سقز ریشه ‏در قدمت این شهر دارد و آن زمانی است که قوم سکا در زمان اتحاد اقوام ماد این شهر را ‏به عنوان پایتخت خود به نام اسکیت یا...
 
شهرستان سقز در شمال غربی کردستان و در همسایگی استان آذربایجان غربی است مرکز این ‏شهرستان در فاصله 187 کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. وجه تسمیه سقز ریشه ‏در قدمت این شهر دارد و آن زمانی است که قوم سکا در زمان اتحاد اقوام ماد این شهر را ‏به عنوان پایتخت خود به نام اسکیت یا ساکز انتخاب کردند.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سقز از نگاه ويكيپديا
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4462 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
سَقِّز (به کردی: Seqiz) یکی از شهرهای شمالغربی ایران در استان کردستان است که در شمال‌غربی سنندج و در فاصلهٔ ۱۹۸کیلومتری آن واقع است. از شمال به آذربایجان غربی (شهر بوکان)، از غرب به شهر بانه، از جنوب به منطقهٔ سرشیو و مریوان، و از شرق به تکاب افشار منتهی می‌شود. این شهر یکی از سردترین نقاط شهری ایران و بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی سردترین نقطه ی شهری کشور و رکورددار ثبت پائین‌ترین دمای ثبت شده ی تاریخ هواشناسی 43- درجه است.


شهر سقز برروی دو تپه طویل که رودخانه سرپوشیده ولی‌خان از وسط آن می‌گذرد، بنا شده‌است. پستی و بلندی‌های داخل شهر و چشم‌انداز رودخانهٔ سیمینه‌رود، که از کنار این شهر می‌گذرد از ویژگی‌های آنست.

فهرست مندرجات

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شهر باستانی سقز در یک نگاه
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4300 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
جمعيت: طبق آخرين سرشماري در سال 85، 209000 نفر(136000شهري ـ 73000 روستايي)

درصد جمعيت شهري 65، درصد جمعيت روستايي 35، 51 درصد مرد، 49 درصد زن

تعداد خانوار شهري 26786، خانوار روستايي 13126



شهرهاي تابعه: شهر سقز با جمعيت134000 نفر و شهر جديد صاحب با جمعيت تقريبي 1700 نفر


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شهرستان سقز واژه و تاریخ
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4857 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


زماني که سکاييان در جنوب درياچه ي اروميه در ناحيه ي ماننا مستقر بودند سقز پايتخت آنان بوده است.آقاي"جليل ضياپور" در "مادها و بنيان گذاري نخستين پادشاهي در غرب ايران" ايزيرتو را همين سقز کنوني مي داند،وي در ادامه دليل آن را وجود دو قلعه از هفت قلعه اي که "نابورشاروسو" سردار آشوري در زمان"آشوربانيپال" نام برده است،در حوالي سقز مي داند؛1- قلعه ي زيويه 2- قلعه ي ورمياته.


"ژاک دومورگان" در جغرافياي غرب مي نويسد که:سقز شهري قديمي و کوچک است که سابق داراي استحکامات و برج و بارو بوده همچنين"دياکنوف" در تاريخ ماد سقز را ناحيه ي فرعي (ب) از ناحيه (3) از دوازده منطقه اي که بر اساس خط آب تقسيم بندي کرده مي داند يعني جنوب درياچه ي اروميه.


برخي ديگر معتقدند که واژه ي سقز برگرفته از نام"سياکسار" يکي از پادشاهان مادي است که يونانيان او را "سياکس" خوانده اند."عبدالحسين زرين کوب" در (روزگاران 1378) مي نويسد که بقاياي طوايف مختلف بومي و مهاجر قبل از ورود آريايي ها در نواحي سقز کنوني مستقر بوده اند و اتحاديه ي ماناي را به وجود آورده بودند که آنچه به نام گنجينه ي زيويه در نزديکي سقز در اين اواخر به دست باستان شناسان بدست آمد نشانگر فرهنگ و هنر آنان مي باشد؛در برخي منابع ديگر هم آمده که اقوام "لولوي" و " زامودها" نيز که جزو تمدن "مانايي" هستند،محل سکونت اصلي آنان اطراف سقز بوده است.


"آندره گدار" مرکز تمدن "مانا" را در تپه ي "کاپلانتو"(قپلانتو) در جنوب سقز مي دانست و "دياکنوف" هم معتقد است که اين مرکزيت در شمال غربي "مانا" يعني ناحيه اي بين بوکان و سقز.با توجه به اينکه دست نوشته ها و آثار مکتوب از مادها و اقوام اوليه اين ناحيه تا به حال به دست نيامده و با توجه به حجم و گوناگوني فرضيات در اين باره ادامه ي بحث را به دست صاحبان فن مي سپاريم باشد که با تلاش و کوشش فراوان چراغ راه تاريک تاريخ اين مرز و بوم را بيفروزند.


در باره ي تاريخ نه چندان دور سقز يعني حوالي سال 1310 يکي از تاريخ نويسان به نام (وقايع نگار کردستاني) سقز را يکي از بلوکات هفده گانه ي کردستان مي داند که در بين شمال و غرب با سنندج بيست و چهار فرسنگ(هر فرسنگ معادل 6 کيلومتر) فاصله داشته و يک قصبه و سيصد و شصت روستا را شامل مي شده،همچنين او سقز را نزديک به هزار و دويست و بيست و چهار خانوار تخمين زده است و جمعيت آن را سي و چهار هزار و بيست و چهار نفر سرشماري کرده است.


اين شهر در آن زمان داراي سه حمام،ده مسجد،يک بازار و سه کاروان سراي معتبر بوده و عمارت با شکوه و پررونقي داشته که داراي اندروني و بيروني وسيعي بوده است،همچنين باغها و چشمه هاي فراوان و مردمي بافرهنگ داشته است.ميزان مالياتي را که اين شهر بايد مي پرداخته حدود شش هزار و سيصد و پنج تومان بوده.بلوک کرفتو که يکي از بلوکهاي هفده گانه بوده با جمعيتي نزديک به هزار و ششصد نفر خود جزئي از بلوک سقز به شمار مي رفته است.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نقشه
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 5296 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


سقز يکي از شهرهاي استان کردستان است که در شمال غربي سنندج و در فاصله 198 کيلومتري آن واقع است و از شمال به بوکان و از غرب به بانه و از جنوب به منطقه تيلکو و از شرق به منطقه افشار منتهي ميشود .

شهرستان سقز بر روي دو تپه طويل که رودخانه سرپوشيده ولي خان از وسط آن مي گذرد ، بنا شده است پستي و بلنديهاي داخل شهر و مناظر و چشم انداز زيباي رودخانه سيمينه رود که از کنار اين شهر مي گذرد جلوه بديعي را به نمايش گذاشته است .


هر چند کاوشهاي علمي باستانشناسي در اين شهر انجام نگرفته است . اما در مورد تاريخ آن روايتهاي گوناگوني وجود دارد و نظريات مختلف ابراز شده است تا جائيکه تاريخ ساخت آنرا به هزاره هفتم قبل از ميلاد نسبت ميدهند . عده اي از مورخين باستناد به آثار باستاني زيويه معتقدند که اين شهر در نخستين اتحاد ماد با نام ايزيرتا ناميده شده و پايتخت مادها بوده است و توسط مادها استحکاماتي در آن ساخته شده است که زيويه و آرمائيت "قپلانتو" از آن جمله هستند . دسته اي ديگر از مورخين معتقدند که بعد از هجوم "سارکن دوم " پادشاه آشور به سرزمين ماد که منجر به گريز مادها به سوي همدان شده سکاها به سقز آمدند و آنرا به عنوان پايتخت خود برگزيدند . نام امروز اين شهر از قوم سکه - سکا - اسکيت - ساکز - سکز به يادگار مانده است .در زماني که حکومتهاي محلي در مناطق مختلف ايران حاکميت ميکردند در شهرستان سقز نيز حکومت اردلانها براي مدتي مديد ادامه داشت .


پارک مولوي کرد - لاله - کوثر - بازار سقز - طبيعت بکر و زيباي منطقه سرشيو - کوههاي چهل چشمه - نه که روز و سد شهيد کاظمي از جاهاي ديدني شهرستان سقز هستند . در اين شهرستان بيش از يکصد و پنجاه اثر تاريخي و باستاني وجود دارد که فقط دو اثر آن يعني قلعه باستاني زيويه و غار کرفتو مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .


الف) قلعه باستاني زيويه : اين قلعه بر روي تپه اي به ارتفاع 140 متر در فاصله 42 کيلومتري شهر سقز و در حاشيه روستايي به نام زيويه قرار دارد که در سال 1947 ميلادي به طور اتفاقي کشف گرديد .


ب) غار کرفتو : در 74 کيلومتري شرق شهرستان سقز و در منطقه اوباتو"هه وه تو" صخره اي از سنگهاي آهکي بر فراز تپه اي پديد آمده است که قلعه و غار کرفتو ناميده ميشود . براساس مطالعات زمين شناسي صخره قلعه و غار کرفتو در دوران سوم زمين شناسي شکل گرفته است .
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مسجد تاریخی دومناره
30 / 7 / 1391 ساعت 5:48 | بازدید : 4822 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )


این مسجد د رخیابان امام خمینی ، در بافت قدیمی سقز واقع است . تاریخ دقیق ساخت مسجد مشخص نسیت ، ولی از آنجا كه اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولان آباد نسبت میدهند ،‌ احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته شده باشد .
مسجد دارای شبستانی با چهار ستون قطور چوبی به نشانه چهار خلیفه اهل سنت است . در ضلع جنوب غربی ، ایوان ستوان دار (مصلای تابستانی) ساخته شده كه فرم مخصوص مساجد منطقه كردستان را تداعی میكند .

بالای مسجد دو مناره رفیع و بلند قرار دارد و به همین دلیل به مسجد دو مناره شهرت دارد . مصالح به كار رفته در بنای این مسجد شامل خشت و خام ، ملات گل ، سنگ های لاشه ، چوب و ... است . در تزئینات مناره از كاشی ها و آجركاری های معقلی استفاده شده است .
احتمالا حوض خانه مسجد كه گنبدی بر فراز آن قرار دارد و محل وضوی نمازگزاران است . قدیمی تر از مسجد كنونی و متعلق به دوران صفویه است . در دیوارهای مسجد ازكاشی های صابونكی با طرح سرو (درخت زندگی) ، كار استاد علی اصفهانی برای تزئین استفاده شده است .به نظر میرسد كه این استاد اصفهانی چند سالی در سقز سكونت داشته است .


منابع:
اداره میراث فرهنگی استان کردستان
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مریلا زارعی با پوشش زنان کرد+عکس
29 / 7 / 1391 ساعت 1:27 | بازدید : 4702 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
به گزارش شبکه ایران در تازه ترین تصاویر منتشر شده از پروژه سینمایی «چ» مریلا زارعی را در نقش یک زن کرد در نمایی می بینیم که در حال دویدن است. در دیگر تصویر منتشر شده از فیلم هم بابک حمیدیان را می بینیم.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


توقف پرسپوليس در ديداري دوستانه و پرحاشيه
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4591 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
تيم فوتبال پرسيپوليس در ديداري تدارکاتي مقابل سايپاي شمال متوقف شد.

پرسپوليس از ساعت 16 ديروز در ديداري دوستانه در ورزشگاه تختي تهران به مصاف تيم سايپاي شمال رفت. اين ديدار با تساوي 2 بر 2 خاتمه يافت. مهدي مهدوي کيا دقيقه 10 و جواد کاظميان در دقيقه 75 از روي نقطه پنالتي براي پرسپوليس و ايمان اوغلي دقيقه 30 و هادي رياحي در دقيقه 70 براي سايپا گلزني کردند.

حاشيه‌هاي اين مسابقه را در زير مي‌خوانيد:

* پرسپوليس در نيمه اول با ترکيب: گردان، مهدوي کيا، نورمحمدي، بنگر، آقازماني، اسماعيل زاده، خانزاده، قدمي، احمدزاده، کاظميان و نوروزي به ميدان رفت.

ترکيب شاگردان ژوزه در نيمه دوم به شرح زير بود: گردان، بنگر، نورمحمدي، مهدوي‌کيا، آقازماني، خانزاده، فشنگچي، نوروزي، سيف‌الهي، کاظميان و اسماعيل‌زاده به ميدان رفت.

* مهدوي کيا پس از ورود به ورزشگاه تختي به بازيکنان پرسپوليس گفت اين استاديوم شبيه ورزشگاه مونيخ است.

* به دليل تعداد کم پرسپوليسي‌ها 6 بازيکن از تيم اميد پرسپوليس براي حضور در اين مسابقه به جمع سرخ پوشان اضافه شدند.

* صندلي‌هاي خاکي ورزشگاه تختي براي هواداران مشکل ساز شده است. حدود 500 هوادار از اين مسابقه ديدن کردند. يک هوادار که مدام مي خنديد مورد توجه هواداران ديگر قرار گرفت.

* حميد علي عسگر به صورت اختصاصي در کنار زمين اختصاصي تمرين کرد. مهرزاد معدنچي، غلامرضا رضايي و نقي زاده در کنار زمين به صورت اختصاصي دويدند.

* محمد علي يحيوي مربي دروازه‌بانان سابق تيم پرسپوليس اين بازي را از نزديک تماشا کرد.

* از سوي مسئولان حراست با عکاسان در کنار زمين برخورد نامناسبي صورت گرفت که پس از لحظاتي اين مشکل حل شد.

* ماموران حراست هواداران را با سوت راهنمايي مي‌کردند!

* بازيکنان سايپا با يحيي گل محمدي مربي پرسپوليس خوش و بش کردند.

* ژوزه از سوي هواداران تشويق شد. اين در حالي بود که هواداران پرسپوليس در بازي قبل و در تمرينات با توجه به اختلاف اين مربي با کريمي عليه ژوزه شعار مي‌دادند. البته هواداران بين دو نيمه با ديدن ژوزه به شدت علي کريمي را تشويق کردند. کريمي در اواخر و پايان بازي نيز از سوي پرسپوليسي ها تشويق شد. در اين لحظه ژوزه با حرکات دست از آنها خواست بيشتر کريمي را تشويق کنند.

* باشگاه پرسپوليس يک دستگاه اتوبوس اختصاصي جديد خريداري کرده که بازيکنان با آن به تختي آمدند.

*محسن بنگر و هادي نوروزي قبل از شروع بازي به سمت نيمکت سايپاي شمال رفتند و با نادر دست نشان سرمربي اين تيم خوش و بش کردند. همچنين مهدوي کيا نيز بين دو نيمه با اين مربي گفت و گو کرد.

*اعضاي کادر فني پرسپوليس به سمت نيمکت سايپاي شمال رفتند.

*مدير مجموعه تختي با مانوئل ژوزه صحبت کرد.

*سيد علي هاشمي قضاوت اين ديدار را برعهده داشت.

*پرسپوليس در هر دو نيمه کاملا سوار بر بازي است و سايپا روي ضد حمله به گل رسيد.

*هواداران در يکي دو صحنه به قضاوت داور اعتراض داشتند و با شعار «داور دقت کن» اين مسأله را اعلام کردند. هواداران همچنين تولد معدنچي را با شعار دادن تبريک گفتند که اين بازيکن از آنها تشکر کرد.

*گل محمدي در اکثر دقايق لب خط حضور داشت و توضيحات فني را ارائه کرد.

*نورافکن هاي ورزشگاه در نيمه دوم روشن شد اما با اين وجود بخشي از ورزشگاه کاملا کم نور بود. در اواخر بازي با روشن شدن کل نور افکن ها وضعيت نور بهتر شد.

*دست نشان از سوي هواداران پرسپوليس تشويق شد.

*داور بعداز گرفتن پنالتي نوروزي بازيکن سايپا که خطا کرده بود را اخراج کرد. اين بازيکن بعد از اخراج ضربه اي به داور زد و حاضر به بيرون رفتن نشد و در اتفاقي نادر به بازي ادامه داد! بازيکنان سايپا در اعتراض به داور قصد رفتن به او را داشتند که دست نشان جلوي آنها را گرفت. هواداران پرسپوليس بعد از اين اتفاق داور را تشويق کردند.

*اين بازي داور چهارم نداشت.

*آقا زماني از پرسپوليس در دقيقه 80 اخراج شد.

*در نيمه دوم داور 55 دقيقه زمان گرفت.



|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


تصاویر بد حجابی در تهران
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 5995 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
بعضی از تصاویر بدحجابی در شهرهای مختلف از جمله تهران ..

نمايشگاه مد و آرايش در خيابان‌ها و اماكن عمومي شهر-2

 



|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مرسی تجدید فراش می کند / عروس، مشهورترین و زیباترین دختر مسیحی است! + تصاویر
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 5216 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

روزنامه «الدیار» لبنان مدعی شد که کاخ ریاست جمهوری مصر در تدارک برای برگزاری مراسم ازدواج مشهورترین دختر مسیحی مصری با «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور است.

 الدیار به نقل از منابعی در کاخ ریاست جمهوری مصر نوشت که اقدامات لازم برای ازدواج «هیفاء مرعی» مشهورترین و زیباترین دختر مسیحی با مرسی در حال انجام است و از سه ماه پیش گفت‌وگوهای بین دو طرف در مورد این ازدواج در جریان است.

بر اساس این گزارش مشکل اصلی ازدواج مرعی با مرسی مسیحی بودن وی است اما مرعی پذیرفته است که برای ازدواج با مرسی به دین مبین اسلام مشرف شود.

به گزارش فارس الدیار در ادامه نوشت: مرعی که 9 سال در سفارتخانه‌های خارجی در مصر فعالیت کرده است با مرسی و سیاست‌های وی تفاهم فکری دارد.

بنابراین گزارش جشن عروسی مرسی با مرعی قرار است با حضور روسای چندین کشور برگزار شود.

انتشار این خبر در حالی است که هنوز هیچ منبع رسمی و رسانه‌ای مصر این خبر را تائید و یا تکذیب نکرده‌اند.

نجلا محمود، همسر کنونی مرسی

 

هیفاء مرعی، بانویی مسیحی که گفته می شود مرسی به دنبال ازدواج با اوست

 



|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


پوریا پورسرخ در حال عکس گرفتن از علی کریمی/عکس
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4126 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

پوریا پورسرخ در حال عکس گرفتن از علی کریمی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مریلا زارعی با پوشش زنان کرد+عکس
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4900 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
به گزارش شبکه ایران در تازه ترین تصاویر منتشر شده از پروژه سینمایی «چ» مریلا زارعی را در نقش یک زن کرد در نمایی می بینیم که در حال دویدن است. در دیگر تصویر منتشر شده از فیلم هم بابک حمیدیان را می بینیم.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نقش روی انگشتر اوباما خبرساز شد (+تصاویر)
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4334 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
ادعای تازه ای که در مورد انگشتر اوباما مطرح شده می تواند به پاشنه آشیل وی در انتخابات پیش رو تبدیل شود.

به گزارش سرویس بین الملل جهان، درباره مسلمان بودن "باراک حسین اوباما" ادعاهای فراوانی شده است؛ انگار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سه هفته دیگر برگزار می شود ادعای مسلمانی اوباما به پاشنه آشیل وی و ابزاری برای رقیبش، میت رامنی و صهیونیست های ضداسلام تبدیل شده است.

اوباما 
اما ادعایی تازه درباره اوباما می گوید که بر روی انگشتر وی نوشته "لا اله الا الله" وجود دارد؛ ادعایی که هوز کاخ سفید به آن واکنش نشان نداده است.
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا نصرالله گفت "پهپاد ساخت ایران است" ؟
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 2222 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
پهباد ایوب، بانک اهداف اسراییلی که در جنگ آینده مورد اصابت موشک های حزب الله قرار خواهند گرفت را روزآمد کرد.


موضوعات مرتبط: خبرهاي روز , سياسي , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نظر نوه امام درباره احمدی‌نژاد ، بازار ارز و...
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 2760 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
امام هر زمان ايشان را در حال سان ديدن و يا لباس رزم در تلويزيون در مقام رياست جمهوری می ديدند لذت می بردند و می گفتند آقای خامنه ای مناسب رهبری هستند.



|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


زمان توزیع كارت آزمون استخدامی شهرداریهای آذربایجان غربی اعلام شد
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4745 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
توزيع اینترنتی کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی شهرداریهای استان از ساعت 16 امروز آغاز می شود.
به گزارش خبرگزاری پانا، سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی آذربایجان غربی با اعلام این خبر اظهار داشت:‌ داوطلبان می توانند از ساعت 16 روز دو شنبه بیست وچهارم مهرماه با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org از کارت ورود به جلسه آزمون نسخه چاپی (پرینت) تهیه کنند.
محبوب زارع افزود : آزمون استخدامی شهرداریهای استان روز جمعه بیست و هشتم مهرماه در ارومیه برگزار خواهد شد .

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اخبار استان آذربايجان غربي
26 / 7 / 1391 ساعت 1:52 | بازدید : 4712 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
طرح هادی روستایی، روستای هدف گردشگری، روستای نمونه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی/ طرح: مجید عصاری
تا پایان سال جاری
طرح هادی در 17 روستای آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: تا پایان سال جاری طرح هادی در 17 روستای آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


با 12 راه با چین و چروک صورت تان خداحافظی کنید!
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4970 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

با 12 راه با چین و چروک صورت تان خداحافظی کنید!

با 12 راه با چین و چروک صورت تان خداحافظی کنید!
نگران این هستید که پوستتان پیرتر از سنتان به نظر برسد؟در اینجا راه هایی برای کاهش چین و چروک به شما پیشنهاد می کنیم .از همین الان شروع کنید!
1 - از نور خورشید دوری کنید
 این اولین علت ایجاد چین‌وچروک روی پوست است و مطالعات و تحقیقات بسیاری آن را تایید می‌کنند. در یک تحقیق که بر روی دوقلوهای همسان انجام گرفت مشخص شد که
قرارگیری در معرض نور خورشید خیلی بیشتر از ژنتیک اهمیت دارد. دو قلوهایی که زمان قرار گیری خود در معرض آفتاب را کاهش دادند، بسیار کمتر از همتایان خود دچار چین‌ و چروک شده و پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر داشتند.

2 - از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید
اگر لازم است که در روزهای آفتابی بیرون بروید، حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های ضد آفتاب از شما دربرابر سرطان پوست محافظت کرده و در عین حال از ایجاد چین‌ و چروک نیز جلوگیری می‌کند.

3 - سیگار نکشید
 تحقیقات مختلفی نشان می‌دهند که
کشیدن سیگار پیر شدن پوست را تسریع می‌کند  که بیشتر آن به خاطر تولید آنزیمی است که که کلاژن و الاستین که ترکیبات مهم پوست هستند را از بین می‌برد. در یک تحقیق که بر روی دو قلوها انجام گرفت مشخص شد که برادر و خواهرهایی که سیگار می‌کشیدند پوست‌ های چروک‌تری نسبت به آنها که سیگار نمی‌کشیدند داشتند.

4 - خواب کافی داشته باشید
 وقتی به‌اندازه کافی نخوابید، بدن کورتیزول اضافی ترشح می‌کند. کورتیزول هورمونی است که
سلول‌های پوستی را تجزیه می‌کند. پس به اندازه کافی استراحت کنید تا هورمون رشد بیشتری تولید کنید که کمک می‌کند پوستتان ضخامت و قابلیت ارتجاعی بیشتری داشته و کمتر دچار چین‌ و چروک شود.

5 - به پشت بخوابید
 آکادمی پوست در امریکا هشدار می‌دهد که خوابیدن در حالت و وضعیت‌های
خاص، خطوط خواب روی سطح پوست ایجاد می‌کند که وقتی بیدار می‌شوید هم از بین نمی‌روند. خوابیدن به پهلو، ایجاد چین‌ و چروک روی گونه و چانه را افزایش می‌دهد، درحالی که خوابیدن روی شکم چین‌های پیشانی را. برای کاهش ایجاد چین‌ و چروک روی صورت، بهتر است به پشت بخوابید.

6 - چشمهایتان را جمع نکنید، عینک آفتابی بزنید
حرکات تکرارشونده صورت مثل جمع کردن چشم‌ها، از عضلات صورت استفاده بیش از حد می‌کند و این مسئله
شیاری زیر سطح پوست ایجاد می‌کند. این شیارها در آخر به چین‌ و چروک تبدیل می‌شوند. همچنین بهتر است از عینک‌های آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی از پوست دور چشم شما محافظت می‌کند تا آفتاب به آن آسیب نزند. 

7 - ماهی بخورید
ماهی نه تنها منبع بسیار خوبی از پروتئین، بلکه یکی از
عناصر سازنده پوست خوب است. ماهی منبعی عالی از یک اسید چرب بسیار مهم به نام امگا 3 به شمار می‌رود. اسیدهای چرب لازم پوست را تغذیه می‌کند و آن را شاداب و جوان نگه می‌دارند و به کاهش چین‌ و چروک نیز کمک می‌کند.

8 - سویای بیشتری بخورید
تحقیقات نشان می‌دهد که برخی خواص سویا به حفاظت یا ترمیم برخی از آسیب‌های ناشی از آفتاب کمک می‌کند. در یک تحقیق، محققان گزارش دادند که یک مکمل حاوی سویا ( که سایر ترکیبات آن
پروتئین ماهی و عصاره‌های چای سفید، دانه انگور و گوجه فرنگی و همچنین برخی ویتامین‌ها بود ) ساختار و سفتی پوست را بعد از شش ماه استفاده تقویت می‌کند.

9 - شکلات بخورید
در یک تحقیق مشخص شد که شکلات حاوی مقدار زیادی از دو فلاونول ( اپیکاتچین و کاتچین ) است، از پوست دربرابر آسیب‌های آفتاب محافظت کرده، گردش خون در سلول‌های پوست را تقویت کرده، بر آبرسانی پوست تاثیر گذاشته و باعث نرم‌تر به نظر رسیدن پوست می‌شود.

10 - از میوه‌ها و سبزیجات بیشتری استفاده کنید
 مهمترین ترکیبات آنتی‌ اکسیدان ها هستند. این ترکیبات با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های بی‌ثباتی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند ) مقابله کرده که در مقابل باعث می‌شوند پوست جوان‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد.

11 - از مرطوب‌ کننده‌ها استفاده کنید
 خانم‌ها معمولاً بیشتر درگیر محصولات ضدپیری هستند اما خیلی اوقات اهمیت یک مرطوب‌کننده سالم را نادیده می‌گیرند. پوستی که رطوبت خوبی داشته باشد معمولاً بهتر به نظر می‌رسد و درنتیجه خط و خطوط روی آن کمتر دیده می‌شود.

12 - از شستن بیش از حد صورت خودداری کنید
 آب شهری روغن های طبیعی پوست
و رطوبت آن که در برابر چین‌ و چروک‌ها محاظفت می‌کند را از بین می‌برد. اگر بیش از اندازه صورتتان را بشویید، این محافظت طبیعی نیز کاهش می‌یابد. علاوه‌ بر این، اگر صابونتان حاوی مرطوب‌کننده نیست، باید به جای آن از پاک‌کننده‌ها استفاده کنید.


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


عمده مشکلات سفره ایرانی
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4541 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

عمده مشکلات سفره ایرانی




1. زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی


هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.


2. خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی


مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.


3. حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود. اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.
نکته: بهترین ماده جهت شستشو و ضدعفونی سبزی، سرکه و نمک دریا می باشد.


4. خوردن زیاد عدسی

عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند. در طب سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است. نخود دارای خاصیت سم زدایی، افزایش توان جنسی، افزایش حافظه، تقویت قلب، خون سازی، استخوان سازی، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است.
نکته ای در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خیس کرده و سپس آب آن را دور بریزید.

5. مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه

مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر می باشد و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گردد. غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم، بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر اینصورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کندذهنی می شود. بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.
نکته: گردو (و همچنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.
نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.


6. حذف سرکه از غذا

حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود. در صورتی که رازی، رساله ای تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است. سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند. (نکته: عسل هم یک حمل کننده بسیار مهم به حساب می آید)
طبق تحقیقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش به سزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است.
نکته: طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زیاده روی کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بی حالی گردند. بنابراین افراد سرد مزاج باید سرکه را با عسل و یا شیره خرما مصرف نمایند.

۷. تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد.

8. وعده غذایی ظهر

از نظر طب سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

9. عدم مصرف صحیح آجیل

آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.
بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد.
افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.

10. عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط و مصطلح دیگر مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند. مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طوری کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود.
مصرف مداوم و بلند مدت ادویه، بلغم و سوداری نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ...

۱۱. مصرف میوه همراه با غذا
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است. بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود. میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. همچنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.
نکته: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.

۱۲. مصرف نکردن مصلحات غذایی

هر غذایی در طب سنتی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح ماده غذایی است که در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند. در تغذیه سنتی ایرانیان، مصرف مصلحات به طور کامل رعایت می شده است. کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.

۱۳. استفاده از اقلام و غذاهای وارداتی

اکثر این غذاها یبوست زا هستند و از نظر طب سنتی، یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین تمامی این غذاها توسط کارخانه ها تولید می گردند و کارخانه ها جهت افزایش زمان ماندگاری محصولات خود به این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ... تمام این محصولات جای توضیح و بحث بسیار دارد که انشاالله در آینده مطالبی ارائه خواهد شد.


۱۴. ایستاده غذا خوردن

خوردن غذا به صورت ایستاده موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.


15. مصرف زیاد سالاد الویه
سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.

۱۶. تندتند غذا خوردن

غذا باید کاملا جویده شده و به آرامی خورده شود. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.

17. مصرف غلط ماست با اسفناج

مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد.

اقلام و اغذیه‌های مضر و خطرناک

۱. روغن نباتی
روغن‌های هیدروژنه جامد و روغن‌های نباتی مایع، سبب افزایش چربی، کلسترول و تری‌گلیسیرید شده و در عروق بدن و قلب رسوب کرده و پلاک چربی تشکیل می‌دهد. همچنین مواد رنگ بر و مواد نگهدارنده افزوده شده به این روغن‌ها، ترکیبات مضر و خطرناکی هستند. گزارش‌های مکرر از کارخانه‌های تولید روغن، از آلودگی مخازن نگهداری روغن، به حیوانات موزی مثل موش و ...، همچنین استفاده از ماشین‌های حمل و نقل آلوده به مواد نفتی جهت حمل مواد اولیه روغن‌های مایع، خبر می‌دهند.
علی رغم تبلیغات زیاد کارخانه‌های سازنده و برخی از پزشکان، مصرف روغن‌های مایع نیز سبب افزایش کلسترول می‌گردد. همچنین کره گیاهی مارگارین، طی تحقیقات 10 ساله آمریکا، موجب رسوب چربی و کلسترول در عروق و تشکیل پلاک چربی در عروق کرونر قلبی و بیماری‌های قلبی نقش موثر داشته و از عوامل سکته قلبی به شمار می‌رود. در برابر روغن‌های فوق، بهترین روغن‌ها، روغن کنجد، زیتون، روغن دنبه و انواع روغن‌های محلی می‌باشد.


2. نوشابه
نوشابه حاوی ماده نگهدارنده بنزوات سدیم که بسیار سمی و خطرناک و سرطان‌زاست، می‌باشد. طبق تحقیقات غیر رسمی، درصد این مواد در نوشابه‌ها از حد مجاز استاندارد، بالاتر است. کافئین و مواد رنگی موجود در نوشابه، برای قلب بسیار مضر بوده و سبب بی‌قراری و نامنظمی ضربان قلب می‌گردد. همچنین وجود گاز CO2 موجود در نوشابه، موجب شل شدن دریچه بین معده و مری شده و ایجاد رفلاکس می‌کند. در نتیجه محتویات معده که اسیدی هستند، وارد مری شده و ایجاد زخم در انتهای مری می‌کند. در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری «بارِت» و در صورتی که درمان نشود، سبب بروز سرطان مری گردد. گاز CO2، خیلی سریع با مواد غذایی ترکیب شده و وارد بدن می‌گردد؛ گاز co2 در حقیقت همان گاز موجود در بازدم انسان می‌باشد و به اندازه‌ای برای بدن مضر است که در اسلام دمیدن بر غذا مکروه عنوان شده است. چه رسد به اینکه یک بطری از این گاز خورده شود.
اسید فسفریک موجود در نوشابه بر استخوان‌ها، مغز، و ماهیچه‌ها اثر می‌گذارد و مانع جذب کلسیم در این اندام‌ها می‌شود. اسید فسفریک با کلسیم استخوان‌ها رقابت کرده و کلسیم را از سطح استخوانی برداشت کرده وخود جای آن می‌نشیند و بدین ترتیب از طرفی سبب نرمی وپوکی استخوان شده و از طرفی رسوبات کلسیم وارد خون شده و ایجاد سنگ کلیه می‌کند. کاهش کلسیم در مغز موجب بروز احساس کسالت و رخوت می‌شود، همچنین کاهش کلسیم در ماهیچه‌ها موجب ضعف آن‌ها و در نتیجه ضعف جسمانی می‌گردد. مواد قندی موجود در نوشابه برای دندان‌ها بسیار مضر می‌باشد، همچنین یک عدد نوشابه به اندازه شش بشقاب برنج چاق کننده است. توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های صنعتی از نوشیدنی‌های طبیعی مانند انواع شربت‌ها با‌ عسل (آب‌لیمو، عرق بهارنارنج، شاه‌توت، آلبالو و ...) و انواع دمکرده‌های گیاهی استفاده شود. سالم‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی سنتی ایران شربت سرکه انگبین است.

۳. سس مایونز
از آنجا که سرعت رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست، این ماده حاوی مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت وجوش صورت نمی‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از سس مایونز موجب بروز سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق می‌گردد.
به جای سس مایونز صنعتی می‌توان از سس سنتی زیر در تهیه انواع سالادها استفاده کرد:
مواد لازم: روغن زیتون (1 لیوان)، ارده (کمتر از نصف قاشق غذاخوری)، نخود پخته چرخ شده(6-7 قاشق غذخوری)، سیر (1 حبه)، آبلیوی طبیعی (نصف استکان)، نمک و فلفل به میزان دلخواه.
تمام مواد را با مخلوط کن، کاملا مخلوط کرده تا سس یکنواختی به دست بیاید. (در صورتی که سس غلظت مناسبی نداشت می توان با افزودن نخود پخته و روغن آن را به غلظت مناسب رساند) این سس نرم کننده دستگاه گوارش می باشد و چاق کننده نیست.


4. گوشت گاو و گوساله به مقدار زیاد
بوعلی‌سینا، شانزده بیماری مهلک را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می‌داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) وسوم بواسیر (هموروئید) می‌باشد. گوشت گاو به شدت سودازاست، موجب افزایش غلظت خون شده و برای کبد بار سنگین دارد. سبب تیرگی پوست، حالت‌های عصبی وافسردگی، وسواس، واریس، بزرگ شدن طحال و ... می‌شود. از بین گوشت ها بهترین گوشت برای مصرف گوشت گوسفند جوان می باشد که طبع آن گرم و تر است و معتدل می باشد. بهترین شیوه مصرف گوشت، آبگوشت است. 

۵. سوسیس و کالباس
مواد افزودنی بنزوات سدیم و نیترات به حد وفور به این اقلام افزوده می‌شود که بسیار مضر هستند.30 تا 60 درصد ترکیب سوسیس و کالباس متشکل از سیر است که خود سبب آکنه می‌شود. گوشت پایه آن‌ها (اگر گوشتی در کار باشد!)، گوشت گاو پیر و فاسد می‌باشد که مضرات آن پیشتر گفته شد. حتی باز بنا به شواهد عینی، از زایدات گوشت و گوشت‌های غیر قابل استفاده برای ساختن سوسیس و کالباس استفاده می‌شود. برای جلوگیری از سیاه شدن این فرآورده‌ها از نیترات سدیم استفاده می‌شود که در بدن با گلوبین خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام نیتروزامین ایجاد می‌کند و موجب بروز سرطان به خصوص در معده می‌شود. با مصرف جوز در کتلت و کوکو، مزه این غذاها شبیه به مزه سوسیس، و با مصرف سیر و زیره مزه آن ها شبیه به مزه کالباس می شود.

6. پیتزا و همبرگر
خمیر پیتزا از آرد سفید صفر (فاقد سبوس و خاصیت) تهیه می‌گردد و برای معده سنگین و مضر است. همچنین پنیر پخته در طب سنتی بلغم‌زا و مضر شناخته شده است (در هیچ غذایی نباید از پنیر پخته شده استفاده کرد). در پیتزا از سوسیس و کالباس و روغن‌های سرخ کردنی استفاده شده که پیشتر مضراتشان ارائه شد. همبرگر نیز از گوشت گاو تشکیل یافته که مضر است وسرخ کردن آن با روغنی که بارها سرخ شده است، ضریب سرطان‌زایی آن را بالا می برد. پیتزا و همبرگر را می توان در منزل و به کمک مواد سالم تهیه کرد. می توان برای تهیه خمیر از آرد سبوس دار و همچنین از گوشت چرخ کرده گوسفندی استفاده کرد.

7. پفک و چیپس
در یک تحقیق علمی در کشور انگلستان مشخص شده است که درصد عقیمی و ناباروری در کودکانی که پفک به وفور مصرف می‌کنند، بالاتر از سایر کودکان است. پفک حاوی تارترازین (به عنوان ماده قرمز ونارنجی رنگ) است که سبب اختلالات رفتاری واضطراب و پرخاشگری وتندخویی و حالت‌های عصبی در اطفال می‌شود. بنا به شواهد عینی پنیر پفک، اغلب پنیر تلخ (پنیر فاسد وگندیده که تاریخ مصرف آن گذشته) است، زیرا ارزانتر از پنیر سالم می‌باشد. پفک چسبندگی فوق‌العاده به دندان‌ها دارد. به طوری که با هفت مرتبه مسواک زدن صحیح واصولی، باز هم ذرات پفک لابه‌لای دندان‌ها مشاهده می‌شود. پفک اشتهای طبیعی کودک را از بین می‌برد. با توجه به آمار بالای مصرف پفک، باید برای سلامتی نسل آینده شدیدا نگران بود.
اسیدهای چرب ترانس موجود در چیپس پس از حرارت دیدن مکرر تبدیل به ( fft (free fat acid شده که سرطانزا هستند. همچنین روغن‌های مورد استفاده در تهیه چیپس‌ها، روغن‌های سرد صنعتی می‌باشد.

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ترفندهایی برای جلوگیری از کپک زدن موادغذایی
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4516 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

ترفندهایی برای جلوگیری از کپک زدن موادغذایی

از کپک زدن مواد غذایی در یخچال نگرانید؟بهترین راهکارها برای پیشگیری از کپک زدن مواد غذایی مختلف را می توانید در اینجا بخوانید که این خود یک صرفه جویی نیز در نگهداری مواد غذایی به حساب می آید.

 

  •        برای جلوگیری از کپک زدن انواع مربا بهتر است هنگام سرو کردن یا هم زدن از قاشق چوبی تمیز استفاده کنید.در صورتی که در منزل مربا تهیه می کنید بهتر است قبل از بستن در مربا یک ورق آلومینیوم روی شیشه یکشید و سپس در آن را ببندیدتا با ورود هوا مربای شما کپک نزند.در ضمن مربا باید کاملا خنک شود و بعد در یخچال گذاشته شود.

 

  •       برای پیشگیری از کپک زدن پنیر باید مراقب باشید که آن را هر بار با چاقوی تمیز  استیل یا با نخ دندان تمیز قطعه قطعه کنید.برای نگهداری پنیر بهتر است کمی آب بجوشانید ودرظرف مورد نظر بریزید تا خنک شود و پنیرها را بعد از تکه تکه کردن در آن بگذارید و در ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید.اگر پنیر بی نمک دوست ندارید می توانید مقدار کمی نمک به آب جوشیده اضافه کنید. اگر پنیرتان کپک زده است باید بخش کپک زده و مقداری از بخش سالم آنرا که در حاشیه کپک قرار دارد از آن جدا کنید.

 

  •        برای جلوگیری از کپک زدن سرکه و آبغوره باید از آنها در ظرفی مراقبت کنید که هوا نداشته باشد،بنابراین آنها را در ظرفی بریزید که اندازه آنها باشد و فضای خالی در آن وجود نداشته باشد.

 

  •      در صورتی که خودتان رب گوجه فرنگی تهیه می کنید بهتر است پس از کشیدن آن در ظرف روی رب را با یک لایه نازک از روغن بپوشانید تا هوا وارد آن نشود.

 

  •      برای جلوگیری از کپک زدن میوه ها درجامیوه ای یخچال یک اسفنج خشک درون جامیوه ای بگذارید تا رطوبت را به خود جذب کند.اگر میوه ها را داخل دستمالی نخی بپیچید نیز از کپک زدن آن جلوگیری می کند.میوه هایی که خیلی رسیده باشند را در کنار میوه های دیگر قرار ندهید.

     معمولا میوه ها را می شوییم و در داخل یخچال می گذاریم اما به شما پیشنهاد می کنیم خیار را نشسته در پارچه ای نخی بپیچید و داخل یخچال قرار دهید.

 

  •       نان را هیچ وقت در سفره نپیچید ،بهتر است نان را در نایلون تمیزی در فریزر بگذارید تا از کپک زدن آن جلوگیری کنید.برای هر بار استفاده می توانید به اندازه مورد نیاز از فریزر در بیاوریدو بعد از گرم کردن میل بفرمایید.

  دو نکته پایانی برای جلوگیری از تشکیل کپک:

1-هر ظرفی که داخل یخچال می گذارید بهتر است در آن را گذاشته یا با نایلون روی آن را خوب بپوشانید.این کار هم جلوگیری از کپک زدن غذا می کند هم غذای شما بوی یخچال نمی گیرد وهم یخچال بوی انواع غذاها را به خود نمی گیرد.

2-همیشه به اندازه نیاز خرید کنید تا هم میوه و غذای تازه میل کنید هم از اسراف و دور ریختن پول و وقت و مواد غذایی جلوگیری کنید.

 

 

                                                                                             

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جرم گیری برای همه چیز
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4814 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

جرم گیری برای همه چیز

تمیز کردن و زدودن لکه های ناشی از استفاده کردن از انواع لوازم خانگی یکی از دغدغه های روزمره هر کدبانویی است.در ذیل چند روش برای تمیز تر کردن وسایل خانه پیشنهاد می شود:

·   کمی سرکه سفید در محفظه آب اتو بریزید و بعد از 24ساعت آن را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.

·   اتوهای قدیمی که کف آن روکش تفلون نداردبر اثر تماس با پارچه زود کثیف میشوند که باید تمیز شوند.توصیه می شود وقتی اتو داغ است با یک پارچه کتانی که در دست مچاله کرده اید کف آن را تمیز کنید سپس با پارچه آغشته به نمک یا جوش شیرین بقایای جرم کف اتو را پاک کنید.

·   قطعات قابل شستشوی آبمیوه گیری ممکن است بر اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند.برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها،یک دوم فنجان مایع سفید کننده،یک چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت های مورد نظر بمالید،همچنین می توانید به مدت 10 دقیقه این قطعات را در این مایع بخیسانید،سپس بشویید و کاملا خشک کنید.

·   یکی از لوازم برقی که بیشتر خانمها با آن مشکل دارند مایکروویو است.برای تمیز کردن این وسیله ،نیمی از یک لیموترش بزرگ را در کاسه ای آب قرار دهید و بگذارید تا ده دقیقه(بسته به میزان کثیفی دستگاه)در مایکروویو بجوشد.بخار لیمو باعث تبخیر لکه های چربی می شود وبوی بد را از بین می برد.در پایان با یک دستمال کتانی خشک دیواره های داخل دستگاه را تمیز کنید.

·   دستمال آغشته به آب لیمو ترش تازه یا الکل نیز برای تمیز کردن مایکروویو و از بین بردن چربی ها بسیار مفید است .هرگز از دستمال زبر،اسکاچ یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید.برای پیشگیری از پاشیدن چربی غذا به دیواره ها بهتر است هنگام پخت روی غذاهای چرب را با سلفون بپوشانید.محلول دو قاشق غذاخوری آب لیموترش یا بکینگ پودر در یک پیمانه آب را به مدت 4 تا 6 دقیقه در مایکروویو بجوشانید و سپس با دستمال دیواره ها را تمیز و خشک کنید.

·   اثر انگشت بچه ها بر صفحه تلویزیون منظره ی نازیبایی به وجود می آورد.تلویزیون را هنگام تمیز کردن خاموش کنید .ابتدا با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید و سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیز کنید.

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عید فطر مبارک
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4303 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
عید فطر مبارک

 

در شب عید فطر،خداوند پیمانه بندگانش را برای سهم بردن از رحمتش اندازه می کند.

سهم شما به وسعت رحمت الهی باد.طاعاتتان قبول ،عیدتان مبارک.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چند نکته برای تازه نگهداشتن مواد غذایی
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4757 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

چند نکته برای تازه نگهداشتن مواد غذایی

۱انواع توت ها وسرکه:

برای شستشوی انواع توت ها قبل ازاینکه آنرا دریخچال بگذارید،مقداری سرکه به آب اضافه کنید وآنها را بشویید.

۲به اندازه نیازخرید کنید:

درصورت امکان محلی خرید کنید،سبزی و میوه را تازه بخرید.

۳گوشت و ماهی:
گوشت وماهی را برای اینکه تازه بماند و یخ نزند،می توان درطبقه پایین یخچال نگهداری کرد.

۴محصولات خریداری شده را خفه نکنید:

برای تازه نگهداشتن میوه و سبزیجات آنها را درون ظرف یا پلاستیک بدون هوا قرارندهید.

۵درمورد پنیربدانید:

تازه نگهداشتن پنیراحتیاج به مهارت زیادی دارد،رطوبت پنیرسبب می شود زودترکپک بزند. پنیرهای خشک مانند پارمیسان و رومانی ماندگاری بیشتری دارند.

۶ بسته بندی بدون رطوبت:

برای تازه ماندن میوه ها، سبزیجات،گوشت و پنیربهتر باید آنها را درحوله کاغذی و سپس درکیسه پلاستیکی قرارداد وسپس داخل یخچال گذاشت.

۷طلسم سبزیجات:

هنگامی که سبزی طراوت و تازگی خود را ازدست می دهد به مدت چند دقیقه آنرا داخل آب و یخ بیندازید.

۸سیب زمینی را دریخچال نگهداری نکنید:

زیرا دریخچال با تبدیل شدن نشاسته به شکر،طعم سیب زمینی شیرین می شود.سیب زمینی را درجای خشک و خنک قراردهید.

۹ بسته بندی سبزیجات:

سبزی را داخل کیسه فریزر نگهداری کنید ، با اینکار می توانید سبزی ر اتا یک ماه نگهداری کنید.

۱۰جلوگیری ازشپشک:

برنج و پاستا معمولا دیر خراب می شوند اما ممکن است حشره بزنند ، می توانید با گذاشتن چند حبه سیر در آنها از ورود این حشرات ریز جلوگیری کنید.

۱۱لیمو شیرین یا لیموترش روی میوه ها بمالید:

با ریختن چند قطره لیمو روی میوه قاچ کرده می توانید ازعوض شدن رنگ میوه جلوگیری کنید.

۱۲سیب زمینی قاچ شده را درآب نگهداری کنید

 

 

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آشپزی هم فوت و فن د‌ارد‌!
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4658 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

آشپزی هم فوت و فن د‌ارد‌

 

 

 

همهٔ آشپزها از مواد‌غذایی یکسانی استفاد‌ه می‌کنند‌، اما د‌ست‌پخت‌ها قابل مقایسه نیستند‌. برای بهتر کرد‌ن طعم و عطر و ظاهر غذایشان روش‌های ساد‌ه‌ای وجود‌ د‌ارد‌ که با کمک آنها می‌توانید‌ به یکی از بهترین آشپزها د‌ر میان د‌وستان و اقوام تبد‌یل شوید‌

 نگه‌د‌اری از آب مرغ و سبزیجات

 

هرگاه آب مرغ، گوشت یا سبزیجات شما زیاد‌ آمد‌، د‌ور نریزید‌؛ بلکه آب را د‌ر قالب یخ بریزید‌ و د‌ر فریزر بگذارید‌ و هربار که بخواهید‌ سوپ یا خورشتی د‌رست کنید‌ می‌توانید‌ از یک یا چند‌ قالب آب مرغ یا گوشت یخ زد‌ه استفاد‌ه کنید‌

 

 سبز ماند‌ن جعفری

 

همیشه د‌ر پایان پخت سوپ و سس، به آنها جعفری اضافه کنید‌ تا عطر و طعم و رنگ جعفری حفظ شود‌

 

  افزایش غلظت سوپ

 

برای غلیظ کرد‌ن سریع یک سوپ خانگی، کمی پورهٔ سیب‌زمینی قبل از سرو کرد‌ن به آن اضافه کنید‌ و یا کمی آرد‌ گند‌م یا جوانه گند‌م د‌ر حین پخت به آن اضافه کنید‌

 

  جذب چربی از سوپ یا خورش

 

برای برد‌اشتن چربی از یک سوپ یا خورش د‌ر کیسهٔ نایلونی تمیزی، چند‌ قطعه یخ بیند‌ازید‌ و د‌ر آن را محکم ببند‌ید‌ و د‌ر ظرف غذا بیند‌ازید‌. چربیها به د‌ور یخ جذب شد‌ه و شما به آسانی می‌توانید‌ آنها را برد‌ارید‌

 

 جلوگیری از تغییر رنگ کلم قرمز

 

اگر کلم قرمز شما د‌ر هنگام پخت آبی یا بنفش باشد‌، به آب کمی سرکه اضافه کنید‌ تا کلم بار د‌یگر قرمز شود‌

 

 تشخیص پخته بود‌ن اسپاگتی

 

برای آزمایش پخته بود‌ن اسپاگتی، یک قطعه از آن را روی د‌ر قابلمه بگذارید‌، اگر چسبید‌، اسپاگتی پخته است

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کاربردهای موز در خانه داری
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4359 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

کاربردهای موز در خانه داری

*براق کننده کفش و نقره‌جات

شاید به نظرتان کمی عجیب بیاید ولی استفاده از پوست موز یک روش عالی برای برق انداختن کفش های چرمی و همین طور ظروف نقره است. برای این کار ابتدا پوست موز را بردارید و رشته های داخل آن را کاملا خالی کنید.سپس بخش داخلی پوست موز را روی کفش چرمی یا ظروف نقره بکشید .بعد از اینکه کارتان تمام شد با استفاده از یک پارچه یا حوله کاغذی سطح مورد نظرتان را حسابی برق بیندازید .می توانید این روش را برای براق شدن مبل های چرمی نیز بکار ببرید.البته برای اطمینان آن را روی بخش کوچکی از چرم امتحان کنیدوبعد از اینکه متوجه شدید مشکلی پیش نمی آید سایر بخش های صندلی یا مبل چرمی را با آن درخشان کنید.



* نگه‌داری گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی که تحت مراقبت قرار نگیرند پس از مدتی غبارآلود شده و پوسیده می‌شوند. به جای اسپری کردن آب روی آن‌ها و ایجاد گرد و غبار بیشتر، برای براق و مرطوب کردن آن‌ها از پوست موز استفاده کنید. پوست موز را روی کل سطح برگ‌ها بمالید تا تمام گرد و غبارهای آن‌ها از بین برود. با این کار گیاهان آپارتمانی شما ظاهر براق و سالمی خواهند داشت.


* از بین بردن زگیل
برای از بین بردن زگیل‌های دردناک از کرم‌های مخصوص و سرکه سفید استفاده می‌شود ولی اگر این مواد در دسترس نباشند استفاده از موز، چاره کار خواهد بود. مقداری از موزهای رسیده را پوره کرده و آن‌ها را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.
قسمت داخلی پوست موز را نیز می‌توانید بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. بسیاری می‌گویند پتاسیم بالای موجود در موز عامل اصلی درمان این مشکل پوستی است.


* ماسک صورت
برای صاف و براق کردن پوست صورت و رفع خشکی آن، از ماسک صورت موز استفاده کنید. استفاده از این ماسک پوست شما را نرم و مرطوب می‌کند. در اینجا روش آماده‌سازی این ماسک را برای شما توضیح می‌دهیم.
مواد لازم:
ماسک موز
2 قاشق غذاخوری روغن بادام
یک عدد موز رسیده
یک عدد زرده تخم‌مرغ
طریقه مصرف:
1- موزها را با استفاده از چنگال درون کاسه‌ای،‌ پوره کنید.
2- زرده تخم‌مرغ و روغن بادام را با هم خوب مخلوط کنید و به پوره موز اضافه کنید.
3- صورتتان را شسته و با حوله خشک کنید.
4- مخلوط فوق را روی پوست صورتتان بمالید و بیست دقیقه صبر کنید.
5- سپس صورت خود را با آب سرد شسته و با حوله خشک کنید.
با استفاده از این روش دیگر نیازی به استفاده از داروهای گران‌ قیمت شیمیایی و حتی بوتاکس نخواهید داشت.


* سفید کردن دندان
موزها زرد هستند ولی جالب اینکه به سفید کردن دندان‌ها زرد شده کمک می‌کنند. برای این کار پوست موز را هر روز به صورت دورانی روی کل دندان‌های خود بمالید و پس از چند هفته شاهد نتایج مثبت آن خواهید بود.


*  نرم کردن گوشت
پس از استفاده از موز و پوست آن، نوبت به برگ موز می‌رسد. اگر از خوردن گوشت های سفت دیگر خسته شده‌اید استفاده از برگ‌های موز راه کار مناسبی خواهد بود. برای این کار گوشت‌ها را درون برگ‌های موز بپیچید.گروهی از مردم بر این باورند که خود موز نیز چنین خاصیتی دارد .بنابراین دفعه بعد که تصمیم گرفتید در خانه کباب بپزید قبل از پخت چند تکه موز رسیده به آن اضافه کنید.  برای نرم کردن گوشت ماهی نیز از همین روش می‌توانید استفاده کنید.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تندترین راه لاغر شدن
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 5089 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
 

 تندترین راه لاغر شدن

 

براساس تحقیقاتی كه توسط دانشمندان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمریكا صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه یك حب قرص و یا دو گیاه فلفل قرمز تند می تواند به راحتی و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوری كه مصرف این گیاه و یا یك حب قرص از آن به میزان 80 دقیقه پیاده روی از وزن كم می كند. در این تحقیق هم چنین به این موضوع اشاره شده است كه مصرف این قرص و یا خوردن یك یا دو گیاه فلفل قرمز در روز برای افرادی كه وقتی برای ورزش و یا پیاده روی ندارند، بسیار مفید است.

تحقیقات دیگری هم كه سالیان متمادی است بر روی فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت می گیرد، نشان از این موضوع دارد كه مصرف این ماده یكی از راه های طبیعی در كاهش وزن و لاغر شدن است. هم چنین فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سریع تر شدن فعالیت های بدنی بسیار مفید است. امروزه باور غلطی كه فلفل قرمز و فلفل تند باعث ایجاد زخم معده یا تحریك آن می شوند، كاملا رد شده و فواید این ماده غذایی از مضرات آن پیشی گرفته است. تحقیقات جدید بر ساختار این ماده غذایی و چگونگی عملكرد آن در سیستم بدن نشان داده، استفاده از فلفل تند می تواند كمك بزرگی به كاهش وزن بكند.

جالب است بدانید نوعی عصاره كه از فلفل تند گرفته می شود در درمان بسیاری از امراض پوستی مانند رفع التهاب و برافروختگی پوست، رفع لك و انواع كك و مك موثر است. فلفل تند دارای خواص ضدسرطانی است. انواع اكسیدان موجود در این ماده غذایی در مبارزه با رادیكال های آزاد در بدن نقش چشمگیری دارند. هم چنین فلفل چیلی یا فلفل تند در جلوگیری از رشد سلول ها موثر است.

قطعا همه افرادی كه رژیم غذایی خاصی را دنبال می كنند با شنیدن این كه قرص های لاغری جدید حاوی تركیب DCTوارد بازار شده، خیلی خوشحال می شوند. تركیبات این قرص ها مواد موجود در فلفل قرمز تند است كه باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه كاهش وزن می شود. با نوش جان كردن فلفل تند، احساس گرما و آتش گرفتن می كنید. علت این است كه كاپساسین موجود در فلفل باعث ترشح آدرنالین می شود؛ این هورمون در بالا رفتن دمای بدن نقش موثری دارد. بالا رفتن دمای بدن متابولیسم را افزایش می دهد كه در بسیاری افراد، باعث عرق كردن هم می شود. پس از اینكه این حالت به وجود آمد، بدن كالری بیشتری می سوزاند و فرد لاغر می شود.قطعا فلفل بدون هیچ دلیلی تند نیست؛ تندی آن هم علتی دارد! این ماده غذایی، حاوی كالری بسیار كمی است، به همین خاطر مهمان تمام بشقاب های رژیمی است. فلفل تند برای درمان افراد مبتلا به آرتروز نیز موثر است.

تندترین راه لاغر شدن

سلامت نیوز: براساس یك تحقیق جدید مصرف فلفل تند می تواند در كاهش وزن بسیار مفید باشد. هم چنین تحقیقات اخیر نشان می دهد، مصرف فلفل قرمز یا فلفل تند با كاهش ناراحتی های مفصلی و آرتروز رابطه مستقیمی دارد.

براساس تحقیقاتی كه توسط دانشمندان دانشگاه «اوكلاهاما» در آمریكا صورت گرفت، این موضوع مشخص شد كه مصرف روزانه یك حب قرص و یا دو گیاه فلفل قرمز تند می تواند به راحتی و به سرعت باعث كاهش وزن فرد شود؛ به طوری كه مصرف این گیاه و یا یك حب قرص از آن به میزان 80 دقیقه پیاده روی از وزن كم می كند. در این تحقیق هم چنین به این موضوع اشاره شده است كه مصرف این قرص و یا خوردن یك یا دو گیاه فلفل قرمز در روز برای افرادی كه وقتی برای ورزش و یا پیاده روی ندارند، بسیار مفید است.

تحقیقات دیگری هم كه سالیان متمادی است بر روی فلفل قرمز تند و مشتقات آن صورت می گیرد، نشان از این موضوع دارد كه مصرف این ماده یكی از راه های طبیعی در كاهش وزن و لاغر شدن است. هم چنین فلفل قرمز در لاغر شدن، كنترل وزن و سریع تر شدن فعالیت های بدنی بسیار مفید است. امروزه باور غلطی كه فلفل قرمز و فلفل تند باعث ایجاد زخم معده یا تحریك آن می شوند، كاملا رد شده و فواید این ماده غذایی از مضرات آن پیشی گرفته است. تحقیقات جدید بر ساختار این ماده غذایی و چگونگی عملكرد آن در سیستم بدن نشان داده، استفاده از فلفل تند می تواند كمك بزرگی به كاهش وزن بكند.

جالب است بدانید نوعی عصاره كه از فلفل تند گرفته می شود در درمان بسیاری از امراض پوستی مانند رفع التهاب و برافروختگی پوست، رفع لك و انواع كك و مك موثر است. فلفل تند دارای خواص ضدسرطانی است. انواع اكسیدان موجود در این ماده غذایی در مبارزه با رادیكال های آزاد در بدن نقش چشمگیری دارند. هم چنین فلفل چیلی یا فلفل تند در جلوگیری از رشد سلول ها موثر است.

قطعا همه افرادی كه رژیم غذایی خاصی را دنبال می كنند با شنیدن این كه قرص های لاغری جدید حاوی تركیب DCTوارد بازار شده، خیلی خوشحال می شوند. تركیبات این قرص ها مواد موجود در فلفل قرمز تند است كه باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه كاهش وزن می شود. با نوش جان كردن فلفل تند، احساس گرما و آتش گرفتن می كنید. علت این است كه كاپساسین موجود در فلفل باعث ترشح آدرنالین می شود؛ این هورمون در بالا رفتن دمای بدن نقش موثری دارد. بالا رفتن دمای بدن متابولیسم را افزایش می دهد كه در بسیاری افراد، باعث عرق كردن هم می شود. پس از اینكه این حالت به وجود آمد، بدن كالری بیشتری می سوزاند و فرد لاغر می شود.قطعا فلفل بدون هیچ دلیلی تند نیست؛ تندی آن هم علتی دارد! این ماده غذایی، حاوی كالری بسیار كمی است، به همین خاطر مهمان تمام بشقاب های رژیمی است. فلفل تند برای درمان افراد مبتلا به آرتروز نیز موثر است.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


۱۰تکنیک در پخت خورش قیمه خوش رنگ و خوش طعم
25 / 7 / 1391 ساعت 22:53 | بازدید : 4274 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 ۱۰تکنیک در پخت خورش قیمه خوش رنگ و خوش طعم

 

 

 

برای طبخ عالی این غذای اصیل، نکته‌های ریزی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد زیرا برای اینکه لپه‌ها شکل اصلیشان را از دست ندهند یا قیمه رنگ زیبایی پیدا کند و تلخ نشود، همواره سۆال‌های فراوانی از سوی خانم‌ها مطرح می‌شود.
وقتی صحبت از قیمه می‌شود، همه به یاد قیمه نذری می‌افتند؛ قیمه‌ای که با سیب‌زمینی سرخ‌شده و برنج دودی طعمی خاص پیدا می‌کند و عقاید و ارادت‌هایمان نیز باعث می‌شود این غذا را جور دیگری دوست داشته باشیم.

برای طبخ عالی این غذای اصیل، نکته‌های ریزی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد زیرا برای اینکه لپه‌ها شکل اصلیشان را از دست ندهند یا قیمه رنگ زیبایی پیدا کند و تلخ نشود، همواره سۆال‌های فراوانی از سوی خانم‌ها مطرح می‌شود. پس برای مشاهده پاسخ این پرسش‌ها، با ما همراه شوید.
قیمه از خورش‌های ایرانی است که فقط یک دستور پخت دارد و با اینکه در شهرهای مختلف آن را به شکل قیمه نثار، قیمه نخود، پیچاق قیمه، قیمه آذری و... تهیه می‌کنند، اما قیمه اصلی همان خورشی است که از لپه، گوشت، لیموعمانی و البته خلال‌های سیب‌زمینی تشکیل‌شده است، بنابراین نباید در دستور تهیه آن تغییری داد.


رعایت این 10 نکته نیز به هرچه خوشمزه‌تر شدن این غذای اصیل ایرانی کمک می‌کند

 گوشتی که برای تهیه این خورش مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوشت خورشی است که یا از گوشت گوساله تهیه می‌شود که بهتر است مغز ران باشد یا گوشت گوسفند که در این صورت گوشت سردست را به شما توصیه می‌کنم.
 
ظرف مناسب پخت این غذا، قابلمه مسی است و بهتر است خورش آماده شده را در ظرف سفالی و به  رنگ فیروزه‌ای سرو کرد تا به این ترتیب غذا ظاهری زیبا پیدا کند.


هرگز در خورشتان آب‌لیمو نریزید بلکه آن را با لیموعمانی و رب گوجه‌فرنگی ترش مزه‌دار کنید. یادتان باشد که برخی از رب‌های گوجه‌فرنگی ترش مزه هستند و می‌توانند به هر چه خوش‌طعم شدن خورش کمک کنند.

 برای آماده کردن لپه، بعد از خیساندن، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و کف سیاه حاصل از جوشیدن را بگیرید تا بوی خاص آن از بین برود و افزودن این لپه‌ها به خورش، طعم بهتری به آن خواهد داد. در غیر این صورت لپه‌ها را به همراه گوشت تفت دهید و سپس آب را در خورش بریزید تا مواد در کنار هم بپزند و لپه‌ها شکل خود را از دست ندهند.
 
رب گوجه‌فرنگی و زعفران از عوامل رنگ دهنده به این خورش هستند و افزودن کمی دارچین به غذا طعم بهتری به آن خواهد داد.


 لیمو عمانی‌ها را 20 دقیقه قبل از سرو به خورش اضافه کنید زیرا زود انداختن آن‌ها باعث تلخی خورش می‌شود. دیر انداختن آن‌ها باعث می‌شود که غذا طعم لیموعمانی پیدا نکند.
 
هرگز روی خورش قیمه، چیپس خلالی نریزید بلکه خودتان خلال‌های سیب‌زمینی تازه را سرخ و همراه غذا سرو کنید.
 
انداختن 2 عدد گوجه‌فرنگی قاچ شده در خورش، هم طعم بهتری به این غذا می‌دهد هم باعث می‌شود تا این خورش رنگ بهتری پیداکند. 
این غذا باید با یک بشقاب سبزی خوردن و برنج زعفرانی سرو شود. ته‌دیگ برنج هم باید از نوع نانی باشد زیرا این غذا با خلال‌های سیب‌زمینی سرو می‌شود پس نباید ته‌دیگ غذا را هم سیب‌زمینی گذاشت. به خاطر داشته باشید که گذشتن ته‌دیگ نان در کنار این خورش طعم به یادماندنی‌ای به آن خواهد داد.
نوشیدنی‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنم با این خورش میل کنید، دوغ، شربت به‌لیمو و شربت گل سرخ است که با نوشیدن آن‌ها وعده غذایی‌تان کامل خواهد.

 

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نسخه درمان بيمارى گناه از حضرت علی علیه السلام
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4412 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

 

حضرت امير على (عليه السلام ) خدايت رحمت كند آيا براى درد گناه داروئى آورده اى ؟ طبيب مگر، گناه درد يا بيمارى است .
حضرت امير (عليه السلام ) آرى گناه بيمارى است و مردم را به زحمت انداخته است .
بلى از اينجا برخيز و به بوستان ايمان برو چون وارد شدى مقدارى از ريشه درخت نيت و دانه هاى پشيمانى و قدرى از درخت توبه و تخم ورع و ميوه فهم و اندوه از شاخه هاى يقين و مغز اخلاص و پوست اجتهاد و مقدارى هم از ساقه هاى انابه و زهر برگردان تواضع گرفته همه را با حواس جمع و با دلى متوجه و فهمى سرشار، با انگشتان تصديق و كف توفيق ميان طشت تحقيق مى ريزى و با آب چشمانت شستشو مى دهى و آنگاه تمام را در ميان ديگ اميد ريخته و با آتش اشتياق مى جوشانى ، آنقدر تا مواد زائد در جوش ‍ جدا شده و عصاره و خامه حكمت بدست آيد، سپس آن را گرفته در بشقاب رضا و تسليم ريخته و باد نفخ و نسيم استغفار بر آن مى دمى تا بيشتر از آنكه فاسد شده ، خنك شود و اين برايت گوارا مى شود آنگاه در جائى كه آدمى نباشد و جز خدا كسى ترا نبيند مى نوشى اين است داروئى كه درد گناهان را ساكت و جراحات معصيت را التيام مى بخشد چنانچه اثرى از آن باقى نمى ماند 

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


راهکارهای طلایی کاهش استرس شغلی
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4909 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

راهکارهای طلایی کاهش استرس شغلی

راهکارهای طلایی کاهش استرس شغلی
محیط اطراف ما همواره در سلامت ما تاثیر گذارند. در نظر بگیرید كه روزانه 40 ساعت یا بیشتر در محیط كار خود مشغول به كارید. ساختن یك محیط سالم ....
 

  

محیط اطراف ما همواره در سلامت ما تاثیر گذارند. در نظر بگیرید كه روزانه 40 ساعت یا بیشتر در محیط كار خود مشغول به كارید. ساختن یك محیط سالم در فضای شغلی باعث ایجاد یك زندگی سالم و طو‌لانی مدت در محیط كار می‌شود.

آرامش درونی در محیط كار

اگر چه نمی‌توان استرسها را به طور كامل از میان برداشت اما می‌توان آنها را كمتر كرد. در اینجا یك سری راهكارهایی پیشنهاد می‌شود كه می‌تواند تا حدودی از استرسهای روزانه شما بكاهد:

 آرام باشید

امری طبیعی است كه هر چه سخت‌تر كار كنی نتیجه بهتری می‌گیری با این وجود به نظر می‌رسد كه تا حدودی این مسئله كه هر چه آرامتر و با آگاهی بیشتر قدم برداری نتیجه بهتری می‌گیری با نظر قبلی تناقض دارد.

برای خود حد و مرز مشخص كنید

آیا از كسانی هستید كه در محیط كار خود از دیگران كمك می‌گیرید؟ سعی كنید كه خیلی محترمانه برای خود حد و مرز مشخصی تعیین كنید و به راحتی نه! بگویید. در ضمن به تقویم خود نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید كه بعد از كار بدون بر‌نامه نیستید. در كلاسهای مدیتیشن شركت كنید دوش بگیرید و یا با خواندن كتاب خود را سرگرم كنید.

 نفس عمیق بكشید

بیشتر كسانی كه تحت فشار و تنش هستند تنفس سطحی دارند. زمانی كه نفس عمیق می‌كشید به طور طبیعی اكسیژن بیشتری را وارد بدن خود می‌كنید.

تصمیم بگیرید كه در طول روز 10 بار نفس عمیق بكشید. این كار یك دقیقه طول می‌كشد اما اثرش چندین برابر خواهد بود.

 عوامل طبیعی را وارد محیط كنید

تا آنجایی كه امكان دارد سعی كنید كه نور و هوای تازه وارد محیط كارتان شود. در محیط اطرافتان از گلهای زیبا و روح نواز كه اثر مثبت بر مغز دارند استفاده كنید. یك دسته گل زیبا حالت شاعرانه به فضا داده و باعث كاهش استرس می‌شود. تحقیقات نشان داده كسانی كه در كنار ترتیبی از گلهای رنگارنگ قرار می‌گیرند بیشتر از كسانی كه فقط از برگهای سبز استفاده می‌كنند در آرامش به سر می‌برند.

 ساعتی را به خودتان اختصاص دهید

از وقتهای استراحتی كه در اختیارتان قرار می‌دهند استفاده كنید. بیشتر مردم حتی در زمان استراحت نیز مشغول به كارند انگار كه كارشان تمامی ‌ندارد كه این روند در آینده برایشان عواقب خواهد داشت .به یاد داشته باشید كه شما انسانید نه یك ماشین. حتی یك ماشین هم نیاز به استراحت دارد! سعی كنید به هنگام ظهر 15 دقیقه بخوابید. اگر فقط 5 دقیقه وقت استراحت دارید لحظاتی چشمان خود را روی هم بگذارید حتی این چند لحظه هم از استرس شما می‌كاهد.

 مدیتیشن كنید

مدیتیشن به بدن شما استراحت داده و امواج مغزی را می‌كاهد. تمرین منظم مدیتیشن، تای‌چی و یوگا باعث كاهش استرس و ایجاد آرامش نه تنها در محیط كار بلكه در طول زندگی نیز می‌شود.

سر حال باشید

جنب و جوش باعث تحریك سیستم عصبی مركزی و فعالیت ذهن شده و باعث كاهش استرس می‌شود.

 در وقت استراحت به جای قهوه از چای استفاده كنید. از نوشیدنیها‌یی كه انرژی را بالا می‌برند مثل عشقه، اوكالیپتوس یا زنجفیل استفاده كنید.

 از روشهایی استفاده كنید تا در طول روز فعالیت داشته باشید. به جای آسانسور از پله استفاده كنید. در هر ساعت لیوانی آب خنك بنوشید. اتومبیل خود را كمی‌ دورتر از محل كار خود پارك كنید. این كار تنها باعث افزایش انرژی می‌گردد.

 اگر هوای بیرون مساعد است می‌توانید ناهار را در محیط باز صرف كنید یا به قدم زنی بپردازید. هوای تازه و استراحت یك روز كاری پر انرژی را برای شما به دنبال دارد.

 سعی كنید در بین روز از میان وعده‌های مقوی مثل خشكبار و غلات و میوه یا پروتئین استقاده كنید كه انرژی و كاهش قند خونتان را تامین كنند

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خدایا
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 5054 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
خدایا،به من توفیق تلاش در شکست،صبر در نومیدی،رفتن بی همراه،

جهاد بی سلاح،کار بی پاداش،فداکاری در سکوت،دین بی دنیا،عظمت بی نام،

خدمت بی نان،ایمان بی ریا،خوبی بی نمود،مناعت بی غرور،عشق بی هوس،

تنهایی در انبوه جمعیت،و دوست داشتن بی آنکه دوست بداند،روزی کن

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


(برگی از تاریخ)سخنان داریوش کبیر هخامنشی در آرامگاهش
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4381 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

داریوش در نبشته های خود، در اغاز به ستایش اهورامزدا،خدای یگانه که او به سویش رفته می پردازد و سپس خود را می نماید و می گوید که چه انجام داده و چگونه کسی بوده و پس از آن روش فرمانروایی خود را می نماید، گویی داریوش این نبشته را برای روزگاری نوشته که همه چیز در ژرفای فراموشی رفته و با این نوشته می خواهد بگوید که روزگاری در این کشور بستوده، کسی همچون او فرمان می رانده است:

 

نبشته ی نخست داریوش در آرامگاه

" خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، یک شاه از بسیاری، یک فرمانروا از بسیاری.

 من، داریوش شاه بزرگ، شاهنشاه، شاه کشورهایی از همه گونه ی مردم، شاه در این زمین بزرگ و گسترده، پسر گشتاسپ، هخامنشی، پارسی پور پارسی، آریایی(ایرانی)، از نژاد آریایی.

 گوید داریوش شاه: به خواست اهورامزدا این است کشورهایی که مگر پارس برآنها فرمان راندم، مرا باجگذارند، آنچه از سوی من به آنها گفته شد، انجام دادند، فرمان من است که آنها را نگاه داشت: ماد، خوج(کشور ایلام)، پارثوا(پهلویان)، هریوا(هرات)، بلخ، سغد، خوارزم، زرنگ، رخج، سته گوش(ستگدیا)، گندار، هند، سکاهای هوم نوش، سکاهای تیزخود، بابل، آشور، عربستان، مودرایا(مصر)، ارمنستان، کاپادوکیا، سارد، ایونیا، سکاهای فرای دریا(سکا پرا دریا)،اسکودرا( تراکیا و مقدونیه)، یونانی های تک برا( کلاه لبه پهن بر سر می گذارند)، لیبی، حبشه، ماکا، کاری ها.

 گوید داریوش شاه: اهورامزدا چون این سرزمین را آشفته دید، پس آن را به من ارزانی داشت، مرا شاه کرد، من شاه هستم، به خواست اهورامزدا؛ من این سرزمین را برجای خود نشانیدم؛ آنچه من گفتم، آنرا انجام دادند چونانکه کام من بود. اگر می اندیشی که چند است شمار کشورهایی که داریوش شاه زیر فرمان داشت، پس نگاره ها را بنگر که اورنگ مرا بر دوش دارند، آنگاه خواهی دانست که نیزه ی مرد پارسی بسی دورتر جای رفته و بسی دور از پارس رزم جسته و نبرد آورده است.

 گوید داریوش شاه: آنچه انجام شد ، همه را به خواست اهورامزدا کردم، اهورامزدا مرا و سرای شهریاریم و این کشور را از آسیب دور بدارد. این را من از اهورامزدا خواهانم، این  را اهورامزدا به من بدهد. فرمان اهورامزدا برایت ناگوار نباشد، راه راست را رها مکن، تندی نکن."

 نبشته ی دوم داریوش بزرگ

 " خدای بزرگ است اهورامزدا، که این جهان شگرف آفرینش را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خرد و توانایی به داریوش شاه بخشید. به خواست اهورامزدا من چنانم که راستی را دوست می دارم و از دروغ بیزارم، من نمی خواهم توانا بر ناتوان ستم کند، همچنیین دوست ندارم که به توانا از کارهای ناتوان آسیب برسد. آنچه را که راست من آن را می پسندم؛ خواست خدا در زمین آشوب نیست ، که آرامش و نیکی و فرمانروایی خوب است. من دوست دروغگویان نیستم، در دل خود تخم کین نمی کارم، هر آنچه مرا به خشم آورد از خود دور می دارم؛ با نیروی خرد بر خشم خود سخت چیره ام. هرکه همکاری و همراهی پیشه کند، در خور کوشش، او را پاداش می دهم. آنکه گزند رساند و ستم کند، به اندازه گوشمالش می دهم. نمی خواهم کسی زیان رساند و کیفر نبیند. آنچه کسی بر دیگری گوید، من آن را نمی پذیرم، مگر آنکه بر پایه ی فرمان نیک، گواه درست آورد و داوری بیند، از آنچه کسی فراخور توانایی خویش انجام دهد، شادمان و خرسند می شوم و خشنودیم را کرانه ای نیست، چنین است هوش و خواست من. مپندار که زمزمه های پنهانی و درگوشی بهترین سخنان است، بیشتر به آنی گوش فرادار که بی پرده می شنوی. تو بهترین کار را از توانمندان مدان و بیشتر به چیزی بنگر که از ناتوانان سر می زند. آنگاه که تو از آنچه بر دست من رفته ، چه در زادگاهم و چه در آوردگاه، بینی یا بشنوی، بدان که آنست توانایی من، که برتر و تیزتر از نیروی پندار است، این است کاردانی من: تا جایی که توش و توان دارم، در جنگجویی هماوردی خوبم. چون در آوردگاه باشم، کسی را که از دور می بینم به نیروی خرد می دانم که بدخواه است یا نه، به نیروی خرد و خواست خویش همواره نخستین کسی هستم که کار شایسته را خواهانم، چون دشمنی را بینم و چون دوستداری را. مردی هستم ورزیده، هم به دست و هم به پا. به هنگام سواری سوارکاری خوبم، در تیرافکنی، تیرانداری چیره دست، چه بر اسب باشم چه پیاده.  در نیزه ور ی، نیزه اندازی خوبم، خواه از روی اسب خواه از روی خاک. هنرهایی که اهورامزدا به من بخشیده است و توانسته ام که به کار گیرم چنین بود. آنچه به دست من رفته به یاری یزدان همه را با هنرهای خویش که ارزانی اهورامزدا بوده است، به انجام رسانده ام. نیک دریاب که من چگونه ام و هنرهایم چه و برتری ام چگونه و تا چه اندازه. مگذار آنچه در این باره شنوده ای بر تو نادرست نماید، آنچه به تو گویند باور دار، کارهایم را نادرست مپندار، نبشته هایم را نگهدار باش، فرمان را پایمال مکن، نگذار کسی در انجام فرمان نادان بماند"

  در نمای آرامگاه داریوش بزرگ، "گوباروا پاتی شوورای، نیزه دار داریوش شاه" و همچنین "اسپاکان، کمان دارو تبرزین دار داریوش شاه" نمایانده شده اند. این دو از بزرگترین یاران داریوش بوده اند. گوباروا یکی از شش تن  بود که همکار داریوش در کشتن گئومات

 بوده است، اسپاکان تا اندازه ای ناشناخته است، هرودت اورا به اشتباه یکی از شش تن نامیده است و این خود می رساند که وی در دربار داریوش جایگاه بلندی داشته است.

 گاهشمار نقش رستم

 در برابر آرامگاه داریوش، ساختمانی چهارگوش و شگفت اور هست که باید در روزگار داریوش بزرگ ساخته شده باشد، این ساختمان به مانند ساختمانی در پاسارگاد است که زندان نامیده می شود و روشن می کند که هردوی آنها کاربرد یکسانی داشته اند. این ساختمان به مانند، همتای خود در پاسارگاد از کنارهم نهادن سنگ های سیاه و سپید ساخته شده است. کاربرد این ساختمان، همواره مورد اختلاف گاهشناسان بوده است، برخی آن را جایگاه نگاه داری برخی کتاب ها، دانسته اند، ولی گونه ی ساخت و ساختار این ساختمان روشن می کند که برای کابرد دیگری بوده است و آن گاهنما است. برای آگاهی از دلایل و چگونگی کاربرد این گاهنما و چیزهای دیگر در این باره به کتاب "رصدخانه ی خورشیدی نقش رستم" از جناب آقای رضا مرادی غیاث آبادی مراجعه کنید. به گفته ی پژوهشگر این سخن، این گاهنما دقیق ترین گاهشمار آفتابی در سراسر تاریخ بشری است و این بیانگر هوش و نبوغ دانشمندان پارسی و ایرانی است

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ریاست جمهور عزیز
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 5009 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
 

 خبر خوب اینه که ریاست محترم جمهور یک باردیگه دوشنبه ۲۵/۲/۱۳۹۱ دارن میان دیدن شهرمون

و خبر بد این که احتمالا بازم با هلی کوپتر و از مسیر آسمون تشریف میارن . بدیش اینه که از جاده هموار و صاف کلات بدون دست انداز و پیچ و خم و گردنه های زیبای برف گیرش محروم می شند. جاده ای که من و شما و هزاران هموطن عزیزمون در طی سال بارها و بارها ازش می گذریم و بعضی ها مون هم فقط این جاده رو میریم و بر نمی گردیم. یا از تونل ابتدای شهرمون بگم که ریاست محترم جمهورمون از دیدن این اثر مهندسی روز دنیا محرومند میگم زیبا اونهایی که دیدند می دونند که ابتدایی ورودی تونل دهانه ای داره که دو یا سه خودرو هم زمان وارد اون میشن ولی چند متر که داخل تونل وارد شدی حتی یک خوردو هم به زور وارد اون می شه  و این معماری قیفی شکل واقعا بی نظیره.یا بارش باران های بهاری و زمستانی که از سقف این تونل با ۷۰۰ متر طول سرازیر میشه و گودال هایی داخل تونل ایجاد می کنه که بعضی هاشون ۴۰سانتیمتر هم میشن و رود خونه ای سرازیر می شه. البته مسئولین شهر هر از گاهی یک کامیون شن و ماسه برای پر کردن چاله چوله ها میرزند که بعد از خشک شدنشون و عبور خودروها انگار از زیادی غبار و خاک داخل توفان شن گیر افتادی و به زور با اون همه چراغ های نورانی  داخل تونل می تونی تا دو متری خودتم ببینی .حالا خدا رحم کنه از این که چند تا خودرو هم زمان بخوان از دو طرف وارد تونل بشن . خلاصه ریاست جمهور عزیزم امیدوارم کمی هم هم از اون بالا بالا ها  که مناظر زیبای شهر ها و روستاهای مارو می بیبنی  از هلی کوپترت پیاده شی و تو این بهار دل انگیزپر باران ، سوار خودرو های عادی مردم روستاهای آقداش ژرف و چهچهه و سرجنگل و نفطه و خلج و سیرزار و خشت و... هم بشی و از جاده هایی که در طول زمستان مملو از برف و گل و... است و واقعا زیباست عبور کنی جاده هایی که اگر مریض باشی و بخوای از اون روستاهای دور افتاده به این بیمارستان جدید برسی باید دعا کنی پشت وانت یا تراکتور از سرما نمیری یا بدنت از اونی که هست کوبیده تر نشه یا مریضیت شدت پیدا نکنه . 

از تعاونی مسکن مهر بگم که در طول این ۵ سال حتی یک واحد رو هم تحویل مردمش نداده یا تعاونی مسکن فرهنگیان با ۱۵۰ عضو که ماهانه ۱۵۰۰۰۰ تومن از حقوقشون کسر می کنند و تا الان نفری ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان نقد پرداخت کردند و با یک وام ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومنی که هنوز خبری ازکارهاشون نیست نه از آهن هایی که از اصفهان خریدند خبریه نه از ساخت و ساز . یا از این همه جوون تحصیل کرده و بیکار ؟یا از تورم و گرانی در این مناطق دور افتاده و محرم ؟از قانون خدمات کشوری و مزایای همکاران ادارت و ... 

 نمی دونم شاید بهتره بیشتر از این نگم و شما خودت بهتر از من این ها رو می دونی ؟حتما مسئولین عزیز شهر ما کارهایی که انجام ندادند رو هم به شما اطلاع می دهند و فقط کارهایی که انجام دادند رو به شما منتقل نمی کنند ؟!

بگذریم درد دل این مردم خیلی بیشتر از این هاست .از این که به شهر ما میای خیلی خوشحالم از بزرگان شهر که می پرسیم از مسئولین بزرگ مملکتی  شما دومین شخص هستید که در طی این قرن وارد کلات شده و این خوشحال کننده است.

در پایان آرزو دارم موفق و پیروز باشی و بدونی در مقابل تک تک این مردم در پیشگاه خدا مسئولی

بشنو این نکته که خود را ز غم آزاد کنی

خونخوری گر طلب روزی ننهاده کنی

آخر الامر گل کوزه گران خواهی شد

حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی

نمی دونم شاید شخص رئیس جمهور حرف های من یا شما رو نشنوه و نامه هامونو نخونه ولی امیدوارم مسئولینمون این کارو حتما انجام بدن و مشکلات همه همشهریانمونو به ریاست جمهور انتقال بدن و فقط تعریف و تمجید از کارهاشون نکنن و کارهایی که ناتوان از انجامش بودند رو هم در مقابل رئیس جمهور بدون ترس و واهمه به زبون بیارن .

از این که اینقدر خودمونی و بی مقدمه  صحبت کردم از همه همشهریا و هموطنان خوبم معذرت می خوام

به امید ایرانی آبادتر و سربلند تر

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


روز مادر مبارک
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4840 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

ولادت با سعادت جگر گوشه رسول خدا ، دخت پیامبر مکرم اسلام (ص) را به ساعت مقدس ولی امر و زمان تبریک و تهنیت عرض می کنیم

سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا) س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه زنان عالم مبارک باد. بزرگ بانویی که مهر آمیزترین حکمت الهی، کوثر خاتم شد تا پایان یک رسالت را به آخر رساند، تا به فضل خدا، عطای وجودش در وسعت بی کران عطش ما جاری شود، تا آنگاه بتوانیم از همه سراب ها رها شویم و از چشمه حقیقتش سیراب، با این که کمتر کسی به کُنهِ وجودی او رسیده، ولی برای تشنگان حقیقت امکان دست یابی به ایشان از طریق علم و عمل به گفتار و سیره آن صدیقه کبری میسر است

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


persian golf every time
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4752 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


راهنمای کاربردی خرید گیرنده های دیجیتال تلویزیونی
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4801 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
گیرنده دیجیتال وسیله ای است که به کمک آن می توان شبکه های تلویزیونی را به صورت دیجیتالی تماشا کرد. در این راهنما تلاش شده تا به تمام فوت و فن های خرید آنها آشنا شوید.



گیرنده دیجیتال چیست؟

ست تاپ باکس ها علاوه بر دریافت تلویزیون دیجیتال، قابلیت های زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم می آورند. در پخش تلویزیونی دیجیتال باتوجه به تغییرات عمده نسبت به سیستم تلویزیونی آنالوگ، برای دریافت تلویزیون دیجیتال باید از دستگاه های گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB-T) استفاده کرد. باتوجه به اینکه کاربر گریرنده DVB-T عموم مردم هستند و با سطوح آشنایی مختلف خواهند بود، لازم است نحوه نصب و تنظیمات و منوهای مربوطه حتی الامکان ساده باشد. گیرنده یا ست تاپ باکس، دستگاهی است که سیگنال تلویزیون دیجیتال را از طریق آنتن دریافت کرده و صدا و تصویر (و داده) را از آن استخراج می کند. صدا و تصویر استخراج شده توسط گیرنده های تلویزیونی عادی قابل نمایش است. ورودی و خروجی های اصلی گیرنده به شرح زیر است:

ورودی آنتن: سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به ست تاپ باکس داده می شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده پورت RFIN معمولا مشابه ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می توان استفاده کرد. معمولا تیونر گیرنده های دیجیتال یک خروجی آنتن دارند که می توان از آن برای دریافت شبکه های آنالوگ، استفاده کرد. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی یا هر دستگاه دیگر وصل کرد.

خروجی صدا و تصویر: صدا و تصویر خروجی، با پردازش سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می شود که باید به ورودی صدا و تصویر A/V تلویزیون وصل شود (پورت زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا). ممکن است تصویر شامل سیگنال تله تکست هم باشد. بنابراین مانند تلویزیون های آنالوگ، دستگاه تلویزیون می تواند صفحات تله تکست را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج کند. بعضی از ست تاپ باکس ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به فرمت های دیگر نظیر تصویر HDMI، S-Video، Component یا Spdif (برای صدا) خروجی می دهند که در صورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می توان به جای خروجی تصویر و صدای آنالوگ، از این خروجی ها استفاده کرد که نسبتا کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.

خروجی: RF در بعضی از ست تاپ باکس ها، صدا و تصویر می تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد. شیوه نصب و راه اندازی باتوجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB-T، نحوه نصب و راه اندازی آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحی شده است. اساسا باید آنتن به ست تاپ باکس و از ست تاپ باکس به تلویزیون متصل شود. اغلب آنتن ها دارای کابل کواکسیال هستند که باید آن را به ست تاپ باکس متصل کنید. شما می توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون های قدیمی متصل کنید. در غیر این صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید.



کدام گیرنده دیجیتالی بهتر است؟

گیرنده های دیجیتال در نوع عملکرد با هم هیچ فرقی ندارند و تنها تفاوت آنها نوع امکانات به کار رفته در آنها است که بسته به نوع امکاناتشان قیمت شان هم متفاوت خواهد بود. پس نباید فکر کنید گیرنده ای که گران تر است حتما گیرندگی اش هم بهتر است.

چه نوع گیرنده ای بخریم؟

گیرنده های زیادی با قیمت های متفاوت در بازار موجود است و شما باید بسته به نیاز خودتان اقدام به خرید دستگاه کنید. اگر فقط به دنبال داشتن شبکه های صاف و ضبط آنها هستید و از تلویزیون های معمولی (ترانزیستوری) استفاده می کنید ما به شما گیرنده ایکس ویژن مدل 121 را معرفی می کنیم. این گیرنده از نوع ساده بازار است و ابعاد بسیار کوچکی دارد. اگر برای شما داشتن تصاویری شفاف، ضبط آنها و تماشای فرمت های رایج صوتی و تصویری از روی فلش مهم است، ایکس ویژن مدل 131 را پیشنهاد می کنیم. اگر از تلویزیون های LCD و LED استفاده می کنید، گیرنده پروویژن را توصیه می کنیم. این گیرنده علاوه بر خروجی کامپونت، خروجی HDMI هم دارد که با کیفیتی فوق العاده برای تلویزیون های LCD و LED مناسب است. همچنین قابلیت پخش انواع فرمت های صوتی و تصویری مثل WMV-3GP-MP3-DIVIX-AVI-VCD-DVD-MKV-MPAGE و... را برای شما فراهم می کند. گیرنده هایی که برای تلویزیون های LCD و LED مناسب تر هستند مثل: پروویژن، های ویژن، بلوسنس، فیلیپس و... البته قیمت بعضی از این گیرنده ها به 15 هزار تومان هم می رسد. تمام گیرنده ها برای تمام تلویزیون ها جوابگوست و هیچ مشکلی ندارد ولی چرا پول اضافه بدهیم. مثلا اگر یک تلویزیون معمولی دارید، هیچ نیازی نیست که گیرنده با قابلیت های خروجی HDMI و از این قبیل امکانات که شاید اصلا مورد استفاده هم قرار نگیرند، بخرید.



آخرین قیمت گیرنده های دیجیتال تلویزیون


1

X.Vision

XDVB 232

84 هزار

2

X.Vision

XDVB 343

92 هزار

3

X.Vision

XDVB 201

85 هزار

4

Shuttle

2700

89 هزار

5

Shuttle

3500

119 هزار

6

Shuttle

3400

119 هزار

7

Denay

STB323HD

89 هزار

8

Farassoo

FDR 212

110 هزار

9

Farassoo

FDR 215

99 هزار

10

Marshal

ME-U1

28 هزار

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فکر میکنید تصویر زیر مربوط به چه چیزی است
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4860 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
   فکر میکنید تصویر زیر مربوط به چه چیزی است ...... درست حدس زدید آرم شرکت نوشابه سازی کوکاکولا ، آرم به ثبت رسیده و رسمی این شرکت آمریکائی ، اما .....


شاید صدها بار این آرم را در فروشگاهها دیده باشید و صدها بار از این نوشابه خورده باشید اما چیزی که به فکر هیچ کس نمیرسد این است که این آرم یک اهانت به پیامبر اسلام و شهر مکه که قبله همه مسلمانان است را به دنبال خود دارد بدون اینکه افراد معمولی به آن دقت کنند ، درست شنیدید یک اشتباه کاملا عمدی در طراحی این آرم

شما کافیست یک برچسب نوشابه کوکاکولا را از روی بدنه بطری جدا کرده و به پشت آن با دقت نگاه کنید ، فکر میکنید چه چیزی را خواهید دید ، من که از تعجب چشمانم گرد شد ....... بله درست است آرم کوکاکولا از پشت به اینصورت خوانده میشود ( لا محمد - لا مکه ) یعنی نه محمد و نه مکه

با یک خط بسیار زیبا و در عین حال حرفه ای از یک طرف ( لامحمد - لامکه ) به زبان عربی دیده میشود و از طرف روی آن کلمه کوکاکولا به زبان انگلیسی و به همان شکل و شمایل صحیح آن را خواهید دید ، که نشان از حرفه ای بودن طراح این آرم و یک قصد عمدی که در آن پنهان است را دارد ..... اما چرا ؟


من خیلی سعی کردم که خودم را قانع کنم که این یک تصادف است و عمدی نبوده اما هر چه که این آرم را زیر و رو کردم بعنوان کسی که درس طراحی آرم را خوانده ام و به نوعی کارشناسی آن را میتوانم انجام دهم دیدم نه تصادفی در کار نیست ، نظر شما چیست آیا کوکاکولا یا طراح آرم آن واقعا قصد چنین کاری را داشته و شرکت کوکاکولا چه توجیهی برای این کار دارد . ضمنا کوکاکولا در ایران دارای نمایندگی است و نوشابه های آن را هر روز من و شما میخریم !

اما مدتها بعد از انتشار این خبر به یک مطلب علمی برخورد کردم که نتیجه تحقیقات یک ژاپنی به نام ایموتو و در مورد اسرار آب است که سی دی فارسی آن که توسط دکتر شاهین فرهنگ با نام اسرار آب بازگو میشود را میتوانید در اینترنت خریداری کنید .

آقای ایموتو بعد از هزاران آزمایش از انواع آبهای جهان در محل های مختلف ، از آبهای چشمه ها و رودها و دریاها تا آب بطری و لوله کشی انواع نقاط جهان متوجه میشود که بلور های منجمد آبها بسته به محل ذخیره و نگهداری آن زشت یا زیبا میشوند مثلا اگر بر روی بطری اب بنویسید شیطان یا کفر یا به آن فحاشی کنید به هر زبانی که باشد آب زشت میشود ولی اگر بنویسید خدا ، کعبه ، مادر ، لبخند یا آیات قران را روی بطری آن بنویسید و سایر کلمات زیبای دیگر ، به هر زبانی که باشد بلور های آب زیبا و منظم میشود و نکته جالب اینجاست که بیش از هفتاد درصد بدن ما را همین آب تشکیل میدهد و در روایات هم داریم که فلان سوره یا دعا را بر آب بخوانید یا بر ظرف آب بنویسید و به بیمار دهید که شفا می یابد که نشان دهنده اثر پذیری آب است

حالا موقعی که شما نوشابه یا در اصل آبی را میخورید که روی بطری آن کفر و توهین به دین خدا نوشته است در واقع ذره ذره کفر و بی غیرتی دینی را به بدن خود تزریق میکنید و شاید تعجب نداشته باشد اگر وقتی میزان اعتقاد و ایمان و غیرت مذهبی خود را با ده سال پیش مقایسه میکنید درک میکنید که اعتماد و ایمان شما به دین و خدا بسیار سستر از سالهای قبل است ، بدون آنکه دلیل منطقی و واقعی آنرا پیدا کنید و فقط به بهانه ای در انتقاد از عملکرد حکومت یا آخوندها در فرار دینی مردم اکتفا میکنید و شاید هیچگاه نمپرسیم که شاید اشکال از خوراک بدن و روح خود ما باشد که هر چیزی را در رزق خود وارد میکنیم

راستی آیا میدانید هر بشکه کوکاکولا ( یا در واقع هر بشکه آب شکر ) را به قیمتی حدود 250 تا 300 دلار از آمریکا میخریم و بجای آن نفت را در اوج قیمت بشکه 75 دلار به آمریکا هدیه میدهیم

برگرفته از سایت ژرفای نگاه

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تغییر ناخواسته رنگ زمینه ی نام ایکون ها در دسکتاپ
25 / 7 / 1391 ساعت 13:32 | بازدید : 4672 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
برای حل این مشکل مراحل زیر رو دنبال کنید .

-1 بروی دسکتاپ کلیک راست کن و بعداً بروی Arrange icons by برو و به منوی که از سمت راست این گزینه ظاهر میشود رفته و تیک گزینه Lock web Items on Desktop را بردار.


2- اگر گزینه Lock web Items on Desktop تیک نداشت و یا هم با برداشتن آن آیکن های دسکتاپ شما درست نشد، بروی دسکتاپ کلیک راست کن و بروی گزینه Properties کلیک کن و بعد از آن بروی تب دسکتاپ کلیک کن و سپس بروی کلید Customize Desktop کلیک و در آنجا بروی تب Web کلیک کن.

حالا در کادر Web pages هرقدر چک مارک اگر زده شده باشد، همه چک مارک ها را بردار.

هیچ گزینه ای باید چک مارک نداشته باشد. بعد از آن بروی کلید ok کلیک کن و هرجا که کلید ok دیدی بالایش کلیک کن تا زمانی که از پنجره دسکتاپ Properties خارج شوی.

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


پيت وانه بئ...
شنبه 25 / 7 / 1391 ساعت 13:20 | بازدید : 1781 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
پيت وانه بئ لاي من بوويت موعجزه بوويي! نه بوونيشت كاره سات نيه به ياني رؤژيكي تره ومنيش ده ژيم بئ تؤ زياتر له مه نه بوويي ونابي وناشبيت سه رسامم! سه رسامم له تاوي عه شقت له وسه رده مانه ي هيزي له دلم بريبوو ئاخ،ئاخ چه ن سرمه ستيه كي خراوي بوو شه رابي عه شقت!

موضوعات مرتبط: شعر , شيعري كوردي , شعرفارسي , ,

|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


خؤشه ويسته كه م
چهار شنبه 24 / 7 / 1391 ساعت 5:51 | بازدید : 5257 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
خؤشه ويسته كه م؛ ئه رؤيته وه، هه رله ئيستاوه به خيربيته وه كاتئ ديمه پيشوازت نازانم به كام دياري جوان بكيشم نازت گول به پيشكه شت كه م شه رمه زار ئه بئ رووي تؤ وه ده ركه وئ، كه گول ديارئه بئ


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


خاطره
چهار شنبه 24 / 7 / 1391 ساعت 5:45 | بازدید : 5893 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
خوش بحال فرهادكه تلخ ترين خاطره اش شيرين بود،


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


اختلال شخصیت جامعه ستیز
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 5345 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

Anti Social Personality Disorder ( اختلال شخصیت جامعه ستیز ) شناخته شده ترین اختلال در زمینه اختلال های شخصیتی است .

یک اختلال شخصیتی ، یک حالت ماندگار و مزمنی است که در آن رفتار ، تجارب و چشم انداز فرد نسبت به فرهنگ و تمدن ، به طور محسوسی منحرف می شود .

Anti Social Personality Disorder یک نوع مزمن از بیماری های روانی است که باعث می شود افکار ، شناخت از موقعیت و تعاملات فرد با دیگران غیر عادی و نا معمول شود .

زمانی که شما دچار Anti Social Personality Disorder هستید به طور قابل توجهی نسبت به قوانین و حدود خود بی تفاوت می شوید . در این حالت شما اغلب حقوق دیگران را نادیده گرفته و آنها را نقض می کنید . شما ممکن است دروغ بگویید ، رفتار تجاوزکارانه داشته باشید و به الکل و مواد مخدر روی بیاورید . همچنین ممکن است قادر به انجام وظایف خانوادگی ، کاری ، درسی و غیره نباشید .

Anti Social Personality Disorder به افراد زیر 18 سال تنها زمانی نسبت داده می شود که دارای سوابق و علائم این اختلال از قبل از 15 سالگی باشند .

این اختلال گاها به عنوان Sociopathic personality disorder و یا Psychopathic نیز شناخته می شود . اما تحقیقات نشان می دهد که Anti Social Personality Disorder وPsychopathic دو اختلال متفاوت هستند . اگر به طور ساده بخواهیم Sociopathic personality disorder را تعریف کنیم به افرادی می گوییم که به اصطلاح شدیدا نسبت به دیگران بی وجدان هستند . اما Psychopathic افرادی هستند که کاملا فاقد وجدان هستند .

نشانه های Anti Social Personality Disorder :

1- نادیده گرفتن قوانین و بی احترامی به آنها

2- فریب کاری و دروغگویی

3-سوء استفاده کردن از زیبایی و بذله گویی برای فریفتن دیگران

4- زیر پا گذاشتن حقوق دیگران به طور مداوم

5- تجاوز به کودکان

6- تهدید کردن دیگران

7- رفتار پرخاشگرانه یا بیرحمانه

8- صدمه زدن به دیگران و عدم پشیمانی از این کار

9- رفتار کردن بدون برنامه و فکر قبلی

10- بی قراری

11- ضعف در برقراری رابطه با دیگران یا داشتن رابطه توهین آمیز

12- بی مسئولیتی

این علایم معمولا در سن 20 سالگی به اوج خود می رسد و سپس از شدت آن کاسته می شود . هنوز مشخص نیست که کاهش شدت علائم به علت بالا رفتن سن است یا افزایش آگاهی از جامعه .

اگر هر یک از علائم بالا در شما وجود دارد به پزشک مراجعه کنید . چراکه اگر Anti Social Personality Disorder رها شود و درمان نگردد می تواند مشکلات فراوانی در زندگی به وجود آورد .

دلایل Anti Social Personality Disorder :

دلیل قطعی برای Anti Social Personality Disorder شناخته نشده است . اما به نظر می رسد دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز این اختلال موثر باشند .میزان شیوع Anti Social Personality Disorder در افرادی که پدر یا مادر آنها به این اختلال دچارند ، بیشتر است . همچنین شخصی که فردی جامعه ستیز را الگو قرار می دهد و یا در محیطی جامعه ستیز رشد می کند احتمال اینکه به Anti Social Personality Disorder دچار شود افزایش می یابد . بنابراین عوامل محیطی نیز در بروز این اختلال نقش دارند .

Anti Social Personality Disorder می تواند باعث بروز بیماری ها یا اختلال های زیر شود یا با آنها مرتبط باشد:

1- افسردگی

2- اضطراب

3- تجاوز یا خشونت

4- تمایل به خود کشی

5- تجاوز به کودکان

6- اعتیاد به الکل و مواد مخدر

7- گرایش به قمار بازی

8- زندانی شدن

9- مشکل در برقراری ارتباط با دیگران

10- انزوای اجتماعی

11- بروز مشکل در مدرسه یا محل کار

درمان :

درمان Anti Social Personality Disorder بسیار چالش انگیز است . در حقیقت هیچ درمان ویژه ای برای این اختلال وجود ندارد . از آنجا که Anti Social Personality Disorder یک بیماری مزمن است بنابراین نیاز به درمان طولانی مدت دارد . همچنین شاید لازم باشد دیگر حالت های ناشی از این اختلال را مانند افسردگی ، اضطراب و اختلال های تیروئیدی نیز مورد درمان قرار گیرند .

برای درمان Anti Social Personality Disorder چند گزینه وجود دارد :

1- روان درمانی

2- کسب مهارت های کنترل استرس و خشم

3- دارو درمانی

4- بستری کردن

اینکه کدام گزینه برای بیمار بهتر است بستگی به شدت علائم و موقعیت بیمار دارد.

روان درمانی :

روان درمانی یک روش نیرومند و کارآمد برای درمان جامعه ستیزی است . روان درمانی یک دوره کلی برای درمان یک حالت است که در آن در مورد وضعیت و مسائل مربوط به بیماری ، با بیمار صحبت می شود .

در طول درمان Anti Social Personality Disorder با ابن روش ، شما در مورد حالت ، احساسات ، افکار و رفتار خود آموزش می بینید.

روان درمانی شامل چندین روش می شود :

1- Cognitive Behavioral Therapy :

این روش ترکیبی از Cognitive therapy و Behavioral therapy است که باعث حذف اعتقادات و رفتارهای منفی و نا سالم و جایگزینی آنها با عقاید و رفتارهای سالم و مثبت می شود .

2- Psychodynamic Psychotherapy :

پایه و اساس این نوع درمان روانکاوی است و تمرکز آن روی افزایش آگاهی از افکار و رفتار نا خود آگاه و ایجاد یک بینش جدید است .

3- Psychoeducation :

در این نوع درمان به شما و شاید به خانواده و دوستانتان در مورد بیماری شما و مسائلی مانند کنار آمدن با مشکلات و حل کردن آنها آموزش داده می شود .

مدیریت خشم و استرس :

کج خلقی ، پرخاشگری ، بی حرمتی و خشم بیشترین مشکلات ناشی از Anti Social Personality Disorder هستند . کسب مهارت هایی برای کنار آمدن و کنترل کردن این حالات می تواند به شما قبل از اینکه به خود یا دیگران آسیبی وارد کنید ، کمک کند .

دارو درمانی :

هیچ داروی ویژه ای برای درمان Anti Social Personality Disorder توسط FDA تایید نشده است . اما با این حال چند دسته از داروها می توانند در کاهش علائم موثر باشند .

1- Anti Depressant Medications : داروهای ضد افسردگی در کاهش علائمی مانند افسردگی ، نا امیدی ، خشک و کج خلقی به شما کمک کی کنند .

2- Mood Stabilizing Medications : همان طور که از اسم این داروها مشخص است ، برای ثابت نگه داشتن خلق و خوی بیمار تجویز می شوند .

3- Anti Anxiety Medications : این داروها برای بهبود اضطراب ، بیقراری و بی خوابی موثرند .اما در بعضی موارد باعث رفتار خودسرانه و بدونه فکر می شوند .

4- Anti Psychotic Medications : این داروها برای درمان روان پریشی و در بعضی موارد برای کاهش اضطراب و خشم تجویز می شوند .

مراقبت و بستری :

در بعضی موارد علائم بیماری شما ممکن است تا حدی شدید باشد که نیاز به مراقبت ویژه داشته باشید . معمولا تنها زمانی بیمار را بستری می کنند که قادر به مراقبت از خود نباشد و یا به خود و دیگران آسیب برساند . مراقبت ممکن است به صورت 24 ساعته و در بیمارستان باشد و یا ممکن است بیمار بخشی از روز در بیمارستان بستری باشد و یا شاید مراقبت ها محدود به خانه شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نباشد .



|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


خودزنی
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 5204 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

شمار افرادی که دست به اعمال آسیب زا نسبت به خود می زنند رو به افزایش است . البته باید گفت که این اعمال به ندرت نشان دهنده ی میل به خود کشی است .

در آمریکا افرادی که خودزنی می کنند 2 ملیون برآورد شده است . البته این آمارها دقیق نیستند زیرا امکان گزارش همه ی افرادی که به خود آسیب می رسانند وجود ندارد .

خود زنی مربوط به طبقه ی خاص نژادی ، فرهنگی یا اجتماعی و اقتصادی نمی شود . اما بعضی از منابع میزان آن را در دختران 10 تا 19 ساله شایع تر اعلام کرده اند در حالی که دیگر منابع تفاوتی میان پسرها و دخترها قائل نشده اند .

Self Injury یک رفتار عمدی برای آسیب رساندن به خود است که انواع مختلفی دارد . شایع ترین این آسیب ها شامل موارد زیر است :

Cutting : بریدن یا خراش انداختن روی بدن با هر نوع شئ تیز مانند چاقو ، سوزن ، تیغ و حتی ناخن . این قبیل خود زنی ها معمولا روی بازو ، پاها و جلوی بدن صورت می گیرد زیرا این مناطق در زیر لباس مخفی می مانند.

Branding : سوزاندن خود با شئ داغ و یا سوزاندن به وسیله ی مالش و اصطکاک یک شئ روی بدن مانند کشیدن پاک کن روی پوست .

Dermatillomania : میل زیاد برای سوراخ کردن پوست با وسیله های نوک تیز مانند سوزن . این کار اغلب برای کاهش استرس و یا لذت بردن از درد انجام می شود .

Trichotillomania : یک اختلال که گه گاه به عنوان یک عادت و یا یک نوع وسواس تلقی می شود . در این اختلال فرد به شدت تمایل به کندن موهای خود در هر نقطه از بدن دارد . کندن موی سر باعث تاسی در بعضی نواحی می شود و این امر فرد را مجبور می کند از کلاه یا کلاه گیس و یا روسری استفاده کند .

Hitting : ضربه زدن به خود با چکش و یا دیگر اشیا . شکستن استخوان ها ، مشت زدن به خود و یا سر کوبیدن به دیوار از جمله ی این اعمالند که باید گفت در افراد مبتلا به اوتیسم و در افراد کند ذهن بیشتر دیده می شود .

از دیگر اعمالی که افراد انجام می دهند می توان به خوردن مواد شیمیایی مسموم کننده اشاره کرد .

حتی اگر در شرایطی اعمال فوق باعث مرگ شوند اما خود زنی یک رفتار خودگشی گرایانه محسوب نمی شود . فردی که دست به اعمال آسیب زا می زند شاید دلیل آن را نداند . اما در اغلب مواقع این اعمال بعد از یک فشار شدید و یا بعد از یک رخداد غم انگیز انجام می شوند و این نشان دهنده ی این است که افراد توانایی بروز احساسات خود را به صورت سالم ندارند . همچنین بعضی از افراد گمان می کنند که اگر از بیرون احساس درد کنند ، دیگر از درون احساس درد نمی کنند . از دیگر انگیزه های خودزنی این است که به دیگران ثابت کنند که دردهای عاطفی آنها واقعی است . البته درد ناشی از زخم ها ممکن است به طور موقتی دردهای عاطفی را تسکین دهند .

درک این موضوع که واقعا چه انگیزه ای پشت رفتار آسیب زا است ، دشوار است . اما اغلب کسانی که خودزنی می کنند چنین اظهاراتی دارند :

  • من قادر به بیان احساسات دردناک خود با کلمات نیستم . خودزنی این امکان را می دهد تا آنها را بیان کنم.
  • خودزنی نشان دهنده ی کنترل من بر بدن من است و من قادر به کنترل چیز دیگری نیستم .
  • احساس درد کردن بهتر از بی احساسی است .
  • من بعد از خودزنی احساس آرامش می کنم . گویی دردهای عاطفی در دردهای فیزیکی حل می شوند .

اعتیاد به Self Injury :

اولین آسیبی که فرد به خود می رساند ممکن است اتفاقی باشد و یا شاید در اثر تقلید از کسانی باشد که دست به چنین کاری می زنند .

زمانی که شخص دوباره تحت تاثیر احساسات شدید قرار می گیرد ، برای رهایی از آنها خود زنی می کند . در این مرحله شخص احساس می کند که برای رهایی از عواطف خود مجبور است به خود آسیب برساند . این افراد ممکن است در ابتدا وسایلی که با آن خود زنی می کنند را مخفی نگاه دارند . همچنین آثار ناشی از صدمات را نیز از چشم دیگران دور نگه می دارند .

Cutting و یا دیگر اعمال آسیب زا حالت تسکین دهنده دارند و این مقدمه ای است برای تکرار خودزنی . احساس گناه و شرمساری معمولا با خود زنی تسکین می یابند بنابراین این دو احساس در فرد باعث تکرار آسیب رسانی به خود می شوند .

Endorphin ها به ویژه  Enkephalin ها ( ماده ای طبیعی و تسکین بخش در بدن ) باعث می شوند فرد به Self Injury معتاد شود .

زمانی که فردی به خود آسیب می رساند Endorphin ها در بدن ترشح می شوند و این باعث می شود فرد درد کمتری احساس کند . این موضوع به فرد می آموزد که خودزنی وی را آرام می کند . چراکه Endorphin ها هر بار که ترشح می شوند باعث نوعی سستی و خواب آلودی و یا آرامش می شوند .

درمان Self Injury :

یکی از خطرات همراه با Self Injury معتاد شدن به آن است و زمانی که خودزنی به صورت عادت باشد کنار گذاشتن آن بسیار دشوار است . Self Injury مانند دیگر اعتیاد ها نیاز به یاری و درمان حرفه ای دارد . پیدا کردن پزشکی که در مورد Self Injury تخصص داشته باشد امری ضروری است . 

  • استفاده از داروهای SSRI در افسردگی های شدید می تواند میل به خودزنی را کاهش دهد .
  • CBT ( نوعی روان درمانی ) می تواند به فرد بیاموزد که احساسات خود را به صورت سالم مهار کند .
  • سابقه ی مورد سوء استفاده قرار گرفتن و یا سکس با محارم و آشنایان می تواند شخص را به سمت رفتارهای آسیب زا سوق دهد . در این موارد درمان هایی که برای بیماری PTSD استفاده می شوند ، برای Self Injury نیز موثرند .
  • هیپنوتیسم و دیگر تکنیک های ریلکسیشن می تواند به کاهش استرسی که باعث خودزنی می شود کمک کند .
  • گروه درمانی می تواند شرم و خجالت ناشی از Self Injury را کاهش دهد و همچنین باعث شود فرد احساسات خود را به درستی تخلیه کند .
  • خانواده درمانی از دو جهت می تواند به فرد کمک کند . اول اینکه سوابق و یا خاطراتی که فرد را دچار استرس می کنند ، در خانواده مطرح نشوند . دوم اینکه اعضای خانواده می آموزند که بی رنگ و بدون قضاوت با یکدیگر رابطه بر قرار کنند .
  • در موارد شدید افسردگی یا اضطراب ، داروهای ضد افسردگی وضد اضطراب، موثرند .
  • در موارد شدید بیماری ، بستری کردن بیمار می تواند یک راه حل باشد .
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


آمفتامین
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 4644 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
اعتیاد از جمله بیماری های مزمن به شمار می رود که فرد مبتلا به آن شدیدا محتاج به  استفاده از مواد مخدر می شود . این مواد مستقیما بر روی عملکرد سیستم عصبی اثر گذاشته و باعث تغییر شکل سلول های مغزی می شود . اعتیاد را می توان یک بیماری مغزی نیز به شمار آورد چراکه موجب تخریب ساختمان مغز شده و عملکرد آن را به شدت تضعیف می کند و در دراز مدت آثار بسیار خطرناک و جبران نا پذیری بر جای می گذارد.

آمفتامین از  Methamphetaminesو Dextroamphetamines و amphetamines تشکیل شده است.

 استفاده از این مواد موجب افزایش انرژی ، بهبود خلق و خو و همچنین افزایش اعتماد به نفس می شود . Methamphetamine ( متامفتامین ) اعتیاد آورترین ماده محسوب می شود که البته بیشترین آسیب را به مغز و سیستم عصبی نیز وارد می کند . این مواد به سادگی و با قیمت ارزان در لابراتوارهای خانگی ساخته می شوند و به صورت غیر قانونی به فروش می رسند .

Methamphetamine ها اغلب با اسامی مانند Speed ، Meth و Chalk شناخته می شوند. آیس ، کریستال و شیشه نیز از دیگر متامفتامین ها هستند . این مواد به صورت پودرهای شفاف ، سفید ، بدون بو و تلخ تولید می شوند که به راحتی در آب یا الکل قابل حل شدن است .

استفاده از آمفتامین ها در اوایل قرن بیستم گسترش یافت و مصرف آن موجب افزایش فعالیت ، نشاط و کاهش اشتها می شود که این تاثیرات حداقل 6 تا 8 ساعت در فرد مصرف کننده باقی می ماند . هیجان شدید ناشی از مصرف آمفتامین ها گاها منجبر به رفتارهای خشونت آمیز می شود .

آمفتامین ها جزو مواد محرک هستند که بسیار اعتیاد آور می باشند و قانونا فروش آن بدون نسخه ممنوع است . پزشکان از این ماده برای درمان خواب آلودگی های شدید و بیش فعالی و کمبود توجه آن هم به صورت محدود و با دوز بسیار پایین استفاده می کنند .

متخصص ها دریافتند که Methamphetamine ها از لحاظ ساختاری مانند ماده شیمیایی در مغز به نام دوپامین است . آمفتامین را می توان به نوعی با کوکائین مقایسه کرد هر چند تفاوت های زیادی با هم دارند اما هر دو محرک بوده و دوپامین را افزایش می دهند . بالا بودن میزان دوپامین در فرد احساس رضایت و خوشی به وجود می آورد . همان طور که گفته شد کوکائین باعث افزایش دوپامین در مغز می شود اما این ماده به سرعت از بدن خارج شده و فرد به حالت عادی باز می گردد در صورتی که Methamphetamine اثر طولانی تری دارد و بدن قادر به دفع آن نیست و این ماده در بدن باقی می ماند .

علایم استفاده از آمفتامین درکوتاه مدت عبارت اند از :

1- افزایش تحرک و حوصله

2- بی خوابی و افزایش فعالیت بدنی

3- افزایش تنفس

4- احساس رضایت و شنگولی

5- افزایش ضربان قلب

6- افزایش فشار خون

7- کاهش اشتها

8- حمله قلبی و مرگ

9- گشاد شدن مردمک چشم

10- افزایش دمای بدن

11- تپش قلب

علایم مصرف دراز مدت :

1- تخریب ساختار فیزیکی مغز و اختلال در عملکرد آن

2- کاهش وزن شدید

3- فراموشی

4- گیجی و گم گشتگی

5- علائمی مانند بیماری پارکینسون

6- گرفتگی عروق ، حمله قلبی و مرگ

7- لرزش و عرشه

8- تشنج

9- جنون ، هذیان گویی و توهم

10- تخریب سلول های مغزی

اعتیاد معمولا درمان خاصی ندارد و داروی چندان موثری برای آن ساخته نشده است . اما رفتار درمانی ها و درمان های گروهی می توانند موثر باشند

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نیکوتین
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 4909 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
نیکوتین اعتیاد آورترین ماده ای است که تا کنون شناخته شده . که باعث بروز اختلال ها و نا توانی های بسیاری می شود . و یکی از موثرترین عوامل مرگ و میر به حساب می آید . 90 درصد سرطان های ریه به مصرف سیگار مربوط می شوند و 38 هزار نفر سالیانه جان خود را به دلیل معاشرت با افراد سیگاری از دست می دهند .

در حقیقت نیکوتین تنها یکی از 4 هزار ماده شیمیایی کشف شده در سیگار است که بیشترین تاثیر را روی مغز می گذارد . نیکوتین موجود در دیگر محصولات مانند آدامس های نیکوتین دار بر خلاف تصور عموم بسیار مضر است و می تواند با مصمومیت های شدید همراه باشد .

نیکوتین به صورت طبیعی مایعی است بی رنگ که وقتی سوخته می شود به رنگ قهوه ای درآمده و بوی نافذی دارد . تحقیقات مختلف مشخص کردند که مصرف نیکوتین موجب فعل و انفعالات پیچیده و گاها غیر قابل پیش بینی در بدن و مغز می شود . نیکوتین از راه پوست ، دهان ، بینی و ریه قابل جذب است. این ماده به سرعت وارد خون شده و بسیار سریع به مغز می رسد . بعد از اولین پک زدن به سیگار تنها 10 ثانیه زمان لازم است تا نیکوتین به مغز برسد . افراد دیگری که سیگار مصرف نمی کنند اما در معرض دود آن هستند نیز سلامتیشان در خطر است و نیکوتین از راه پوست و دهان جذب آنان می شود .  

معمولا با وجود اینکه افراد سیگاری از مضررات آن آگاهند و معمولا تمایل به ترک آن دارند ، اما اعتیاد آور بودن شدید نیکونین مانع این عمل آنها می شود . تقریبا در هر سال 35 میلیون نفر تصمیم می گیرند از مصرف سیگار خوداری کنند که متاسفانه اکثر آنها تنها بعد از چند روز دوباره به مصرف سیگار روی می آورند و فقط 7 درصد آنها موفق می شوند به مدت یک سال سیگار نکشند . از عوامل اصلی که چنین سیگار را اعتیاد آور می کنند می توان به قدرت اعتیاد آوری نیکونین ، تبلیغات و عدم وجود قانونی خاص که مصرف سیگار را محدود کند ، اشاره کرد . همین عوامل کافیست تا سبب شوند که افراد سیگاری تا پایان عمر خود سیگار بکشند .

تحقیقات اخیر چگونگی تاثیر گذاری نیکوتین روی مغز را آشکار کردند . این ماده مغز را به واکنش وا می دارد . و میزان دوپامین ( یک ماده شیمیایی در مغز ) در مغز را افزایش می دهد و به همین دلیل فرد از کشیدن سیگار احساس رضایت می کند . با کشیدن سیگار بعد از 10 ثانیه نیکوتین به مغز می رسد و پس از چند دقیقه اثر آن خنثی می شود و این فرد را مجبور به استفاده مکرر از سیکار می کند . در واقع اب کشیدن سیگار و رسیدن نیکوتین به مغز ، دوپامین افزایش میابد و فرد احساس سر خوشی می کند . از آنجا که نیکوتین مغز را تحریک می کند تا دوپامین بیشتری ترشح شود ، پس از مدتی ترشح دوپامین مشروط بر وجود نیکوتین می شود و دیگر بدون دخالت نیکوتین ، دوپامین ترشح نخواهد شد . از طرف دیگر با افزایش دوپامین ، برای آنکه تعادل در بدن بر قرار شود رشته های عصبی تنگ شده و دوپامین کمتری جذب می کنند . ترشح نشدن دوپامین و جذب کمتر آن باعث می شود که فرد احساس نیاز بیشتری به سیگار پیدا کند و این امر تا زمانی که فرد سیگار می کشد تشدید می شود و فرد را وابسته تر می کند .

نیکوتین از لحاظ عملکرد هم مانند محرک ها و هم مانند مخدرها عمل می کند . زمانی که نیکوتین وارد بدن می شود غده های کلیوی را تحریک می کند و باعث ترشح هرمون آدرنالین می شود . زمانی که آدرنالین بیش از حد ترشح شود ، گلوکز یا قند در بدن آزاد می شود و این امر باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب و بالا رفتن تنفس می شود . از طرف دیگر نیکوتین مانع خارج انسولین از لوزلمعده می شود و به این دلیل است که افراد سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های قندی هستند . به علاوه نیکوتین به طور غیر مستقیم دوپامین را افزایش می دهد و از این لحاظ مانند کوکائین و هروئین رفتار می مند .

نیکوتین به طور کامل و به سرعت جذب بدن می شود و بعد از چند ساعت نیز کاملا بی اثر و خنثی می شود .  بنابراین در طول شب نیکوتین کاملا از بدن خارج می شود و به همین دلیل است که افراد سیگاری اولین سیگار روز جدید را قوی ترین یا بهترین سیگار می دانند اما بعد از آن هر سیگاری که می کشند اثر کمتری نسبت به قبلی دارد .

ترک نیکوتین :

زمانی می توان اعتیاد به نیکوتین را از بین رفته قلمداد کرد که حداقل یک ماه از نیکوتین استفاده نشود . ترک نیکوتین با علائم و عوارض مختلفی همراه است که اغلب افراد قادر به تحمل کردن آن نیستند و معمولا پس از مدت کوتاهی دوباره به مصرف تنباکو روی می آورند . علائم ترک نیکوتین چند ساعت پس از آخرین مصرف ظاهر می شوند و معمولا شامل زودرنجی ، کج خلقی ، بی خوابی ، هوس شدید برای مصرف دوباره ، کم توجهی و گمگشتگی و افزایش اشتها ، می شود . این علائم بعد از چند روز به اوج خود می رسند و معمولا بعد ار یک هفته کاهش میابند . اما در بعضی اشخاص این علائم برای ماه ها باقی می مانند .

در اکثر موارد بعد از ترک نیکوتین تا 6 ماه ، فرد مصرف کننده همچنان تمایل شدیدی به استفاده دوباره از تنباکو دارد .

علایم ترک نیکوتین عمدتا ناشی از اثرات مخربی است که نیکوتین در بدن بر جای می گذارد اما تنها مشکلات فیزیکی نیست که مانع ترک و تسلیم شدن شخص می شوند بلکه علائم حاد روانی نیز می تواند فرد را به مصرف دوباره سوق دهد . در افرادی که مصرف نیکوتین را قطع کردند ممکن است با دیدن یا حتی لمس کردن سیگار دچار لغزش شوند . با وجود اینکه آدامس و برچسب های نیکوتین دار می توانند به فرد کمک کنند اما هوس سیگار کشیدن در فرد همواره باقی می ماند .

مصرف سیگار عوارض بی شماری به همراه دارد . مطالعات ثابت کرده اند که یک سوم تمام سرطان ها به علت مصرف سیگار است . بعضی از عوارض شایع مصرف سیگار به شرح زیر است :

1- نفغ معده

2- بروز آسم و یا تشدید آن

3- سرطان دهان

4- سرطان کلیه

5- سرطان مری

6- سرطان گلو

7- سرطان حنجره

8- سرطان معده

9- سرطان لوزلمعده

10- سرطان گردن

11- سرطان مثانه

12- افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی مانند تپش قلب ، گرفتگی عروق ، حمله قلبی و سکته

افرادی که در معرض دود سیگار هستند و یا به صورت تفریحی و به ندرت سیگار می کشند ، نیز احتمال مبتلا شدن به بیماری های زیادی از جمله سرطان ریه و مشکلات قلبی و آسم و مرگ ناگهانی بر اثر خفگی را دارند .

13- مصرف سیگار باعث بی نظمی در دوره قاعدگی می شود  

14-

خانوم های باردار که سیگار می کشند احتمال مرده زایی در آنها افزایش میابد

البته مصرف سیگار مضررات بسیار بیشتری دارد که در اینجا تنها به بعضی از آنها اشاره شد . معمولا اکثر افرادی که سیگار مصرف می کنند اقدام به ترک آن نیز کرده اند که اغلب آنها موفق به انجام این کار نمی شوند . افرادی که موفق می شوند نیز دچار استرس ، بی قراری ، کج خلقی ، سردرد ، کاهش تمرکز ، کسالت و مشکلات گوارشی ، می شوند .

نیکونین تنها ماده خطرناک درون سیگار نیست بلکه کربن مونوکسید و تار نیز دو ماده بسیار سمی هستند که از بیماری های ریوی گرفته تا انواع سرطان ها و مشکلات قلبی را به همراه میاورند .

درمان:

 

مطالعاتی که در زمینه ترک نیکوتین انجام شده نشان می دهند که اگر نیکوتین را رفته رفته و تدریجی ترک کرد موثر تر است چراکه در اینصورت علائم کمتری در فرد نمایان می شود . در هر صورت اشخاصی که اقدام به ترک می کنند تا سه ماه همچنان میل و اشتیاق شدیدی برای مصرف دارند اما بعد از این مدت هوس آنها کاسته می شود .

تجربه ثابت کرده که اگر دارو درمانی با روان درمانی هم زمان صورت گیرد بهترین نتیجه را می دهد . افرادی که سیگار را ترک می کنند به سرعت و تا حد زیادی از لحاظ جسمی بهبود میابند . به عنوان مثال اگر شخصی 35 ساله که سیگاری بوده و اقدام به ترک نماید ، انتظار می رود که طول عمر او پنج سال افزایش پیدا کند .

درمان های جایگزینی مانند استفاده از آدامس و برچسب های نیکوتین دار ، اولین نوع درمانی بود که توسط FDA مورد تایید قرار گرفتند . استفاده از این داروهای جایگزینی باعث کم شدن علائم ترک می شوند و اگر همزمان با روان درمانی باشد نتیجه ای دو چندان بهتر می دهند .

داروهای دیگری نیز وجود دارند که در آنها از نیکوتین استفاده نمی شود . Bupropion و Varenicline  دو دارویی هستند که FDA آنها را تایید کرده و برای ترک سیگار بسیار مناسب می باشند . Varenicline گیرنده های نیکوتین در مغز را مورد هدف قرار می دهد و مانع جذب نیکوتین حتی در افرادی که سیگاری هستند می شود . این دارو علائم ترک سیگار را کاهش می دهد و کمک قابل توجهی به ترک سیگار می کند .

چندین داروی بدون نیکوتین دیگر نیز در دست ساخت است که برای ترک اعتیاد موثر است . دانشمندان همچنین به دنبال ساخت واکسن برای جلوگیری از سیگاری شدن و ترک آن هستند .

رفتار درمانی :

رفتار درمانی می تواند نفش موثری در ترک نیکوتین داشته باشد . اثر مفید این روش چه با دارو درمانی همراه باشد چه نباشد ، خود را نشان می دهد . در این روش به افراد آموزش داده می شود که چگونه خود را کنترل کنند و از خود کمک بگیرند . افراد در این روش یاد می گیرند چگونه از عهده خود برآیند و چگونه استرس را مهار کنند . این افراد باید از دیگر افراد سیگاری و مکان هایی که برای آنها وسوسه انگیز است دوری کنند .

متاسفانه ترک سیگار با تمام روش های نوین نیز همچنان بسیار دشوار است . افراد بسیاری وجود دارند به برای یک دوره یک تا سه ماهه موفق به ترک می شوند اما بعد از 6 ماه دوباره به مصرف روی می آورند . تخمین زده شده که 75 تا 80 درصد افرادی که سیگار را ترک می کنند بعد از 6 ماه دوباره مصرف خود را شروع می کنند .

|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ماری جوانا
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 4802 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

ماری جوانا ماده ای است سبز رنگ وگاها خاکستری که از برگ خشک شده شاهدانه بدست می آید .

تا قبل از سال 1960 شاید کمتر کسی نام ماری جوانا را شنیده بود اما امروزه از این گیاه بصورت فراوان مصرف می شود . برگ های خرد شده این گیاه را در سیگار می ریزند و مصرف می کنند . به این نوع اصطلاحا joint گفته می شود . البته برای استعمال ماری جوانا روش های مختلفی وجود دارد . از پایپ گرفته تا سیگار های معمولی و حتی قوطی ظروف مخروطی شکل و قلیان همه برای مصرف ماری جوانا مورد استفاده قرار می گیرند . جوینت و سیگاری را با داروهای توهم زا و مسکن نیز ترکیب کرده و با اسامی مانند Happy Sticks ، Wicky Sticks و Love Boat عرضه و مصرف می کنند . بعضی افراد نیز ماری جوانا را در غذا پخته یا در چای دم می کنند .

نوع مصرف در هر کشور و حتی در هر شهر متفاوت است . و با نام های بسیار گوناگونی مانند Herbe Pot ، Grass ، Weed و Mary Jane شناخته می شوند .

از گیاه شاهدانه ماری جوانا و دیگر مواد مخدر بدست می آید . از مشتقات قوی و نعشه کننده شاهدانه می توان به سینسمیلا (SinSemilla) ، حشیش و روغن حشیش اشاره کرد . تمامی فراورده هایی که از شاهدانه تهیه می شوند روان گردان هستند و همه آنها حاوی دلتا-9-تیراهیدرو کانابینول (THC) هستند که ماده ای شیمیایی محسوب می شود که اصلی ترین نقش را در قدرت نعشه کنندگی ایفا می کند . البته باید گفت که به غیر از THC ، 400 ماده شیمیایی دیگر در ماری جوانا کشف شده است .

ماری جوانا به طور متوسط دارای 7 درصد THC می باشد . این در حالی است که سینسمیلا که از غنچه و گل شاهدامه تازه و جوان تهیه می شود به طور متوسط دارای 12 درصد THC است . 10 درصد THC نیز به طور معمول در حشیش وجود دارد .

علایم مصرف ماری جوانا :

1 – گیج و خنگ شدن

2 – احساس ناتوانی در راه رفتن

3 – سبک مغز شدن

4 – خنده های بی مورد

5 – قرمز شدن چشم ها

6 – فراموشی

7 – خستگی و خواب آلودگی چند ساعت پس از مصرف

این علائم برای افراد مختلف متفاوت است و بستگی به فرد و میزان THC موجود در ماده مصرفی وی دارد .  همچنین نحوه استفاده و یا استفاده همزمان ماری جوانا با سایر مواد مخدر باعث تغییر عوارض می شود . ماری جوانا روی همه افراد تاثیر یکسانی ندارد و بعضی مصرف کنندگان ممکن است  حتی تاثیر آن را حس نکنند و بعضی دیگر بسیار سرخوش و هیجان زده شوند . عموما مصرف کنندگان ماری جوانا نسبت به صداها و مزره ها بسیار دقیق می شوند . بینایی آنها نیز تغییر کرده و رنگ ها را زیباتر می بینند . گاها اتفاقات پیش پا افتاده و معمولی برای مصرف کننده خنده دار و مضحک می شوند . همچنین ماری جوانا قدرت درک زمان را از فرد می گیرد به گونه ای که زمان به آهستگی می گذرد . تشنگی و گشنگی نیز از احساس های غالب بعد از استعمال ماری جوانا هستند .

تغییر رفتار در جوانان مانند افسردگی ، خستگی ، بی توجهی به وضع ظاهری ، بدرفتاری با والدین و دوستان ممکن است ناشی از مصرف ماری جوانا باشد لذا والدین باید مراقب فرزندانشان در این حالت شوند . نو جوانان و جوانان مصرف کننده معمولا منزوی هستند و وقت بسیار کمی را در خانه سپری می کنند ، از فعالیت های بدنی و ورزش دوری کرده و ساعت خواب و عادات غذایی آنها نا منظم می شود .

عوارض مصرف ماری جوانا و حشیش :

1 – زوال شخصیتی ( مانند حقیر شمردن خود )

2 – تغییر شکل بدن

3 – گیجی و گمگشتگی

4 – احساس ترس کردن ( مانند واکنش های شدید به موارد کم اهمیت )

5 – بدبینی و سو ضن

6 – جنون

7 – دیوانگی و هذیان گویی

8 – توهم

9 – بی رحمی و بروز خشونت

فردی که حشیش مصرف می کند اغلب برای مدتی به نقطه ای خیره می شود و تمام حواسش را معطوف آن چیز می کند . در بعضی افراد تمرکز و قدرت درک افزایش پیدا می کند بنابراین توانایی آنها در یادگیری به طور محسوسی بالا می رود .

هنگام ترک ماری جوانا مانند بسیاری از دیگر مواد مخدر ، عوارض مختلفی مانند استفراغ ، سرگیجه ، استرس ، بی خوابی و آشفتگی نمایان می شوند . در افرادی که مصرف طولانی مدت داشتند عوارض ناشی از ترک کردن ممکن است تا هفته ها بهبود نیابند  .

عوارض مصرف حشیش و ماری جوانا خطرناک بوده و در هر زمانی ممکن است فرد را گریبان گیر کنند . حافظه کوتاه مدت افراد مصرف کننده متحمل آسیب های زیادی می شود و این سبب می شود این افراد قادر به انجام فعالیت های پیچیده ذهنی نباشند . از آنجا که ماری جوانا روی قدرت درک و سرعت عمل تاثیر منفی می گذارد گاها مغز مصرف کنندگان برای لحظاتی قادر به پردازش اطلاعات نیست و در این وضعیت فرد کاملا خنگ شده و قفل می شود .

عوارض بلند مدت مصرف حشیش :

هنوز تمام مضررات و اثراتی که حشیش ممکن است در یک فرد به وجود آورد شناخته نشده است . اما به دنبال تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که افراد مصرف کننده بیشتر از سایرین مریض می شوند و بیشتر به پزشک مراجعه می کنند . مصرف ماری جوانا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و باعث تضعیف سیستم تنفسی و سیستم دفاعی بدن می شود . از آنجا که مصرف کنندگان حشیش معمولا از سیگار و دیگر مواد مخدر نیز استفاده می کنند بنابراین نمی توان به گونه صحیحی مضررات این ماده مخدر را تشخیص داد . با این وجود محققان دریافتند که مصرف پنج نخ ماری جوانا یا حشیش در روز همانقدر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد که مصرف یک پاکت سیگار در روز این احتمال را به وجود می آورد .

مصرف ماری جوانا مشکلات تنفسی و ریوی زیادی را به همراه دارد . سرفه های شدید ، ترشح بیش از حد خلط ، عفونت ریه و تخریب ساختار ریه از جمله مشکلاتی است که با کشیدن ماری جوانا بوجود می آیند . همچنین در حشیش مواد سرطان زایی وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند . مصرف کنندگاه  معمولا پک های عمیقی از حشیش می گیرند و آن  را مدت طولانی تری نسبت به سیگار در ریه حبس می کنند و همین امر باعث تشدید آسیب های ناشی از حشیش می شود .

همان طور که قبلا اشاره شد حشیش قدرت دفاعی بدن را کاهش می دهد . مطالعات نشان می دهند که استعمال حشیش گلبول های سفید را از بین می برد . THC ( ماده نعشه کننده در ماری جوانا ) روی سلول های عصبی تاثیر گذاشته و آن قسمت از مغز که مربوط به حافظه می شود را از بین می برد . در برخی از موارد شدید این تخریب ها باعث می شوند که فرد حتی وقایع اتفاق افتاده چند لحظه قبل را نیز نمی تواند به یاد آورد .

در انسان های عادی ، با افزایش سن قدرت تمرکز و حافظه کاهش می یابد . در صورتی که با هربار استعمال حشیش این روند هشت ماه جلو می افتد .

اثرات درمانی :

گفته می شود مصرف THC به صورت دارویی جذبی از راه دهان ( نه به صورت دود ) می تواند به درمان استفراغ و حالت تهوع کمک کند . همچنین در بعضی موارد و با تشخیص پزشک این ماده می تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشد . ماده ای به نام نابیلون که از مشتقات THC است توسط FDA برای درمان سرطان مورد تایید قرار گرفنه است . از THC برای جبران کاهش وزن و به عنوان ماده اشتها آور و افزایش دهنده وزن در افراد مبتلا به ایدز استفاده می شود .

دلایل مصرف ماری جوانا :

ماری جوانا یک ماده اعتیاد آور است که باعث وابستگی می شود و پس از مدتی مصرف آن به یک نیاز تبدیل می شود . و کنترل آن از توانایی فرد خارج می شود . زمانی فرد تصمیم به ترک این ماده می گیرد دچار مشکلاتی مانند بی قرای ، کاهش انگیزه ، بی خوابی ، رعشه و لاغری می شود . این عوارض ترک حشیش را دشوار می سازند . جوانان به دلایل بسیاری ممکن است به این ماده گرایش پیدا کنند . حس کنجکاوی و میل وارد شدن به جمع های مختلف از این دلایل هستند . مصرف سیگار و الکل نیز فرد را مستعد مصرف حشیش می کنند .

طبق مشاهدات ، در خانواده های که یک یا چند نفر معتاد هستند احتمال معتاد شدن دیگران نیز افزایش پیدا می کند . همچنین وجود دوستان مصرف کننده نیز از عوامل موثر محسوب می شود . در مجموع تمام جنبه های محیطی مانند مدرسه ، خانواده و همسایه ها می تواند روی نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشد . مشکلات فردی مانند استرس ، خشم ، افسردگی ، ملالت و خستگی از موارد تاثیرگذارند . افرادی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند گرایش بیشتری به مصرف حشیش دارند .

رابطه ماری جوانا و دیگر مواد مخدر :

مطالعات مختلف نشان می دهند که افراد بسیار کم و انگشت شماری وجود دارند که مواد مخدر مصرف کرده باشند بدون آنکه ماری جوانا را تجربه کرده باشند . افرادی که ماری جوانا مصرف می کنند 104 مرتبه احتمال مصرف دیگر مواد در آنان افزایش میابد .

درمان :

درمان هر فرد متناسب با شرایط وی متفاوت است . اما در کل هدف اصلی از درمان رسیدن به مرحله ای است که فرد مصرف کننده دیگر نیازی به مصرف در خود حس نکند . ولی در گام های اولیه معمولا هدف کم کردن دفعات مصرف و پایین آوردن دوز ماده است .

تا چند سال پیش برای درمان اعتیاد به ماری جوانا روش خاصی وجود نداشت و غالبا از همان شیوه هایی که برای درمان دیگر اعتیادها مورد استفاده قرار می گرفت ، اعتیاد به ماری جوانا را درمان می کردند . این روش ها معمولا شامل سم زدایی ، رفتار درمانی و عضویت در گروه های همایتی همچون N.A (Narcotics Anonymous) می شد . اما به تازگی پزشکان  برای درمان اعتیاد به ماری جوانا از روش های دیگری  بهره می گیرند . در روش های جدید استفاده از دارو کمتر شده و تمرکز بیشتری بر مشاوره و گروهای همایتی می شود .

 

 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


border line personality disorder
24 / 7 / 1391 ساعت 5:41 | بازدید : 4867 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )

Border Line Personality Disorder یا ( BPD) یک بیماری جدی مغزی است که به علت آن فرد ثبات رفتاری ، اجتماعی و خلقی خود را از دست می دهد .

BPD از شیزوفرنی و اختلال دو قطبی شایع تر است به گونه ای که گمان می شود 2 درصد افراد بزرگسال به این اختلال دچارند که در زنان جوان بیشتر شایع است . همچنین بین این بیماری واختلال Self Injury رابطه زیادی وجود دارد به گونه ای که اعمال آسیب زا در افراد مبتلا به BPD امری عادی تلقی می شود . هرچند این اعمال آسیب زا متفارت از اعمال خودگشی گرایانه است اما با این حال زمانی که BPD شدید باشد میل به خودکشی هم افزایش میابد.

به طور معمول افراد درگیر این اختلال به مرقبت های وبژه پزشکی نیاز دارند و تقریبا 20 درصد بیماران باید بستری شوند.

نشانه های بیماری :

افراد مبتلا به افسردگی و یا اختلال دو قطبی معمولا این توانایی را دارند یه یک حالت خلقی خاص را برای چند هفته تحمل کنند و این در حالی است که افراد مبتلا به BPD همان وضعیت را تنها برای چند ساعت و نهایتا برای یک روز می توانند تحمل منند که این ناتوانی در نهایت تبدیل به خشم و پرخاشگری می شود . در این حالت آسیب رسانی به خود و مصرف مواد مخدر نیز امری شایع است .

افراد مبتلا بارها اهداف دراز مدت ، شغل و دوستان خود را تغییر می دهند . چراکه احساساتشان کاملا نا پایدار بوده و بدون هیچ گونه برنامه ریزی قبلی دست به انجام فعالیت های بیهوده می زنند .

بیماران اغلب احساس بی ارزشی ، پوچی ، یکنواختی و بی مصرف بودن می کنند و یا اینکه مورد حمایت جامعه قرار نمی گیرند و تنها هستند .

اشخاص با BPD در الگوهای اجتماعی و روابط خود بسیار ناپایدارند به گونه ای که از یک حالت خلقی مناسب ناگهان به حالت غضبناک تغییر شخصیت می دهند .

همان گونه که می دانید مردم بسیاری این توانایی را دارند که در یک زمان ، حالات مختلف داشته باشند . به این معنی که اگر در حالت خوبی نباشند می توانند آن را مدیریت کنند و می دانند که این وضعیت ابدی نخواهد بود و این درحالی است بیماران BPD چنین رفتار نمی کنند . به عنوان مثال اگر آنها ر شرایط بدی باشند هرگز قادر به درک شرایط دیگر نیستند و تصور می کنند که حالت کنونیشان یک حالت همیشگی است .

مبتلایان به BPD شدیدا نسبت به تنهای و یا احساس طرد شدن حساس هستند و در این حالت رفتار آنها پرخاشگرایانه است . هر چیزی که آنها را از دوستان و یا افراد مورد اطمینان خود ، مانند استراحت ، سفرهای کاری و یا تغییرات در برنامه ها ، دور نگه دارد آنها را پریشان حال می کند . در این حالت آنها احساس پوچی و بی ارزشی می کنند .

علت ها :

علت های که باعث بروز BPD می شوند هنوز ناشناخته باقی مانده اند . اما گمان می رود عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز آن دخیل باشند .

آمارها نشان می دهند اکثر افراد مبتلا در کودکی مورد تجاوز قرار کرفته اند اما رابطه آن با BPD هنوز به نحو کامل مشخص نشده .

عصب شناسان ادعا می کنند که مکانیزم اصلی مغز که موجب رفتارهای ناگهانی و بی ثباتی و پرخاشگری می شود را کشف کردند . مطالعات آنها نشان می دهد زمانی که کارآمدی در سیستم عصبی که وظیفه متعادل کردن احساسات را دارد ، دچار نقص می شود ، افراد مستعد پرخاشگری و رفتار ناگهانی می شوند . یک غده کوچک و شیبه به بادام به اسم بادامه (Amydald) وجود دارد که نقش مهمی در تعدیل عواطف منفی دارد .

مواد شیمیایی مانند Serotonin ، Norepinephrine و Acetylcholine انتقال دهنده های عصبی هستند و یکی از نقش های مهم آنها کنترل عواطفی مانند غم ، خشم ، استرس و زودرنجی است . بنابراین می توان از داروهای افزایش دهنده Serotonin برای کاهش علائم BPD استفاده کرد

درمان :

روان درمانی یه صورت گروهی یا فردی نشان داده که برای درمان بسیاری از بیماران مفید است . همچنین یک روش جدید درمانی به نام رفتار درمانی منطقی (DBT) در درمان این اختلال بسیار موثر است.

البته نباید فراموش کرد که استفاده از داروهای مختلف می توانند علائم بیماری را به شدت کاهش داده و یا از بین ببرند . داروهای ضدافسردگی و داروهای تثبیت نگه دارنده خلق برای کنترل افسردگی و ناپایداری حالت خلقی می توانند مفید باشند و همچنین داروهای ضد روان پریشی برای افرادی که افکار گسسته دارند ، کارآمد است  

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 148

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 15513
:: باردید دیروز : 45718
:: بازدید هفته : 67664
:: بازدید ماه : 119222
:: بازدید سال : 418881
:: بازدید کلی : 4319060